Új Iskola közlekedése

Share

Még egy hétig várják a hivatalban a javaslataitokat a Patakpart Iskola közlekedési koncepciójával kapcsolatban. Mi már ma elküldtük véleményünket az Önkormányzatnak

.A lakossági véleményezés lehetőségéről részletek itt: https://www.budakalasz.hu/marcius-29-ig-varjuk-a…Sajnos az iskola helyén, megközelíthetőségén már változtatni nem lehet, ezekkel az adottságokkal kell kezdenünk valamit. MI a következő javaslatokat tettük:”A CivilKalász a település egészének érdekeit figyelembe véve készítette el véleményét a Patakpart Általános Iskola körüli úthálózat fejlesztése tárgyában megismert önkormányzati koncepcióról. A véleményünket, javaslatainkat két verzióban készítettük el: az egyik az iskolakezdésig mindenképpen, akár városi pénzből is elkészítendő elemek (MINIMÁL verzió), a másik pedig a távlati, végleges megoldás.

Alapelvek

  • • Azzal az alapelvvel teljes mértékben egyetértünk, hogy az iskola megközelítésére a gyalogos, kerékpáros vagy mikromobilitási (pl roller) megoldások preferáltak. Azt gondoljuk azonban, hogy ezeknek a módoknak az önkormányzati terven kijelölt „tervezési területen” kívül is biztosítani kell a lehetőségét. A település más részein is preferálni kell ezeket, hogy valóban használhatóak legyenek a lakosság számára.
  • • A kerékpáros közlekedést alapvetően az útpályákon kell biztosítani, lehetőleg a járdáktól távol tartva, a járdák kialakításával azokon való kerékpározást nem ösztönözve, hiszen a KRESZ is ezt írja elő. Mivel azonban a murvás utakon kerékpározni nehéz, ezért igazából kerékpáros infrastruktúrát csak a végleges, burkolt megoldás esetén tudunk elképzelni, mégpedig kerékpársávok formájában.
  • • Az autós közlekedésnél szintén arra törekedtünk, hogy az utak kialakítása legyen ellenösztönzője a nagy sebességgel történő haladásnak, és törekedtünk természetes forgalomcsillapítási megoldások használatára. Ez szerencsére költségmegtakarítással is jár.Javaslatok a szeptemberig kisebb költségvetésből kiépítendő MINIMÁL verzióhoz

Gyalogos közlekedés, mikromobilitás

  • • Az Árok utca felől kialakítandó járdát és gyaloghidat véglegesen, burkoltan meg kell építeni az iskolakezdésre. Ez a terv leginkább előremutató eleme.
  • • Mivel teljesen életszerűtlen, hogy a fiatalok ezen a járdán kisétálnak a Klisovác utcáig, mennek 30 métert, majd visszasétálnak, ezért szükséges az iskola oldalához egy rövidítés kialakítása, legalább murvás gyalogútként (térképen piros vonalak).
  • • Szükséges az Árok utcai járdát a Kőbányai úti csomópontnál úgy átépíteni, hogy az az új járdaszakasz felé egyenes és biztonságos megközelítési lehetőséget biztosítson (zebra és/vagy fekvőrendőr, kék karika).
  • • Szükséges a meredek Fácán utca forgalmának rendezése úgy, hogy biztonságosan lehessen gyalogolni autóforgalom esetén is. A járda jelenleg csak szakaszosan, elégtelen minőségben létezik (zöld vonal). A vonzáskörzetet elemezve azzal számolunk, hogy a Fácán utcán keresztül több gyermek fog érkezni, mint az Árok utcán.
  • • A Fácán utcai gyalogos forgalmat a Patakpart utca teljes kiépítéséig indokolt lehet a gyaloghíd felé vezetni (világoskék), kivéve, ha a Patakpart utcán legalább a murvás járda kiépül addig, az autóktól elválasztva (világoszöld). A járdát elég lehet az iskola hátsó udvaráig vezetni. A két verzió nagyjából ugyanolyan hosszú, autóforgalomtól elválasztott járda építésével jár.
  • • Szükséges a Klisovác és Kamilla utcák közötti gyalogutak sármentes (legalább murvás) kiépítése. A murvázás a Levendula utca meghosszabbításában nemrég megtörtént, legalább ugyanígy meg kell oldani a Kamilla utca végéről induló, és éppen az iskola főbejáratához érkező gyalogút sármentesítését is (lila vonalak).• Az idősek otthona és az iskola közötti járdaépítés vizsgálandó (szürke).
  • • A Kamilla utca felől az iskola bejáratához érkező gyalogút esetében szükséges a közvilágítás kiépítése (kb 3 oszlop), amely a terület rendezésekor (2018-19) sajnálatos módon elmaradt (lila pöttyök).
  • • Az Árok utca Damjanich utca kereszteződésének térségében a főúton gyalogos átkelőhely kiépítése indokolt.
  • • A Klisovác utca járdájának felújítása elsődleges fontosságú. A temető vagy Erdőhát csomópont körzetében biztonságos átkelés kiépítése vizsgálandó, vagy az emlékmű előtti járda átvezetés kiépítendő úgy, hogy az Egészségház előtti gyalogos átkelőhelyre szűkület és szintkülönbség nélkül vezessen a déli oldali járda.
  • • A Klisovác utca járdájának teljes felszabadítása alapvető fontosságú. A megállni tilos jelzést szigorúan be kell tartatni, a járdára kihelyezett „utcabútorokat”, virágládákat el kell tüntetni, hogy a szükséges járdaszélesség biztosítható legyen.

Kerékpáros közlekedés

  • • Ideiglenes, olcsó, burkolatot nem igénylő megoldásokkal sajnos a biztonságos kerékpáros közlekedést nem nagyon lehet segíteni. Nagyobb kerékpáros forgalom növekedés rövid távon a Klisovác utcában várható, ott kerékpárosokra figyelmeztető KRESZ tábla kihelyezése lehet indokolt. A többi murvás vagy rossz minőségű, „rázós” utcán nem várható nagyobb kerékpáros forgalom, annak növeléséhez mindenképpen burkolatépítés szükséges.
  • • Megoldás lehetett volna gyalog-kerékpárút építése a patakhídnál, de ez a szintkülönbség miatt nem tűnik megvalósíthatónak.

Autós közlekedés

  • • A Patakpart utca murvás kiépítése indokolt.
  • • A Klisovác utca és a Budai út csomópontjának kisebb szélesítését a transzformátor tűz utáni áthelyezése lehetővé teszi.
  • • Ugyanitt, és a Kőbányai-Budai csomópontban a Klinger H. utca mintájára a Budai útra kikanyarodást felfestéssel segíteni kell.
  • • A Kőbányai és Klisovác utcák egyirányúsításáról való végleges lemondást javasoljuk, mert a kétirányú forgalom a két irányhoz viszonylag szűk koronaszélesség mellett természetes forgalomcsillapításként funkcionál, lassabb hajtásra ösztönöz. A lassabb hajtás érdekében a 30km/h-s sebességcsökkentett zóna kialakításának tervét üdvözöljük.
  • • A játszótér melletti „zöldmezős” parkoló végleges elhagyását javasoljuk. Az iskolától, de még a patakhídra vezető járdától is túl messze van. Helyette legfeljebb két parkolóhelynyi K+R kialakítása fontolandó meg, de ilyen természetes módon ki tud alakulni az autószervíz előtt. Az így megmaradó területre a játszótér távlati bővítése tervezhető.

Távlati, végleges infrastruktúra. A fent leírt beruházásokon túl a következő elemeket javasoljuk megvalósítani, amennyiben pályázati pénz nyerhető, illetve települési önerőből, ütemezetten.

  • • A Kőbányai út felújítása, kiszélesítése, tovább építése a Patakpart utcáig. Ideális esetben kétoldali kerékpársávval, valamint a járda újjáépítése indokolt. Az ideális keresztmetszet 4-4,5m autó (szembeforgalom esetén lassításra ösztönöz), mellette mindkét oldalt 1-1m kerékpársáv.
  • • A Klisovác utca nagyon drága szélesítéséről véleményünk szerint akár véglegesen le lehet mondani. A szélesítésnek csak intenzív kerékpáros forgalom esetén látjuk szükségességét, akkor is csak kerékpársávok miatt. Ha a Klisovác utcán történő haladás sebességének 30km/h-ra csökkentése csak táblázással nem sikerül, fekvőrendőrök beépítése vizsgálandó.
  • • A Patakpart utca burkolt kiépítése, lehetőség szerint a Kőbányai útnál tárgyalt keresztmetszetben, kétoldali kerékpársávval, útburkolattól elválasztott járdával.
  • • A temetővel szemközti autós híd végleges elhagyását javasoljuk! A kis helyen megfordulni akaró autók csak dugót gerjesztenének, a gyalogosok haladását akadályoznák. Ezen felül nem látjuk azt a forgalmi irányt, aminek épp erre kellene haladnia. Az önkormányzat koncepciója egysávos híddal a Budai úti balra és jobbra kanyarodások szétválasztásáról hibás, hiszen ha minden irányból minden irányba biztosítani akarjuk a forgalmat, kétsávos patakhíd szükséges. Azt javasoljuk, hogy sok pénz elköltésével ne tegyük tönkre ezt a szép terecskét!
  • • Árok utcai zebra kiépítése, forgalomcsillapító küszöbön vezetve át a Kőbányai úton.
  • • Fácán utcai zebra kiépítése.• A Klisovác és Kamilla utcák közötti gyalogutak burkolt kiépítése.Egyebek
  • • A térképen a „patak rekultiváció, meder rendezés” kifejezés számunkra riasztólag hat, reméljük, semmiféle meder betonozás, természetellenes átalakítás nem kerül szóba.

2021.03.22.