Múlthét csütörtökön, 2022.02.17-én Vitézi Dávid és a tervezők online fórumot tartottak, amin bemutatták a HÉV fejlesztés Békásmegyer és Szentendre közötti szakaszát.
Mi most azt szedtük össze nektek, ami a három budakalászi állomással kapcsolatosan elhangzott a fórumon, hogy lássuk, mire is számíthatunk mi. A tervek még nem véglegesek, részletek még változhatnak, ezért várják a lakosság, az utazók a véleményét és kérdéseiket a kozosen@bfk.hu-ra címre vagy fordulhattok Budakalász Önkormányzatához is az info@budakalász.hu-n.
Először is pár dolog, ami mindenhol ugyanúgy valósul meg:
- Teljes pályarekonstrukció és a megállók fejlesztése zajlik majd
- Mindenhol növelik a fedett peronrészeket
- A jármű cserét továbbra is tervezik, ezért új tendert írnak ki
- A vonatok hosszabbak lesznek, így a peronok is 120 méteresek lesznek (ez kb. 15-rel hosszabb a mostaninál)
- peronok akadálymentesítve lesznek, azaz megemelik mindenhol 55 cm-rel őket
- A zöldterelteket is rendezik az állomások körül, fásítanak, parkosítanak
- P+R parkolók valószínűleg fizetőek lesznek
- A fejlesztéseknek köszönhetően 25%-kal nőhet majd az utasszám
- A következő 4 évben tervezik megvalósítani a beruházást. A jövő évben indul az építés és 2026-ig készül el a tervek szerint.
Most nézzük az állomásokat egyenként
Budakalász állomás:
- Mindkét peron a sorompó mellé kerül, egymással szemben, ez csökkentheti a sorompó záridejét, mert közelebb kerül a Szentendre felé induló vonat megállója a sorompóhoz, de a hatás nem lesz jelentős
- A peron mindkét végén akadálymentes szintbeli átjáró lesz a gyalogosoknak
- A mai állomásépületet egészítek ki egy új épületrésszel
- Itt kap helyet a fedett kerékpártároló 60 kerékpárnak
- Itt lesz helye egy kisebb kávézónak, üzletnek
- És itt lesz egy nyilvános WC is, amire már nagyon régen igény van
- A Vasút sor páros oldalán 60 férőhelyes P+R parkoló kerül kialakításra
- Szerepel a látványterven járda a Vasút sor páros oldalán, ami nagyon hiányzik jelenleg. Reméljük, meg is valósul! Erről nem esett szó.
- A jelenlegi 4 sínpárból csak 2 marad mag és eltűnik a régi rakodó peron, – a domb a Budapest felé menő oldalon. Az összkép mindenképp rendezettebb és barátságosabb lesz.
Lenfonó állomás:
- Sokak örömére megtörténik a peronáthelyezés itt is. A patak és a Szentendrei út közé kerül mindkét peron. Ezt már nagyon sokan javasolták, várják, abban bízva, hogy növeli a kereszteződés autóáteresztő képességét.
- A gyárral szemben, a Klinger Henrik utca folytatásában P+R parkolót alakítanak ki 113 autó számára. Ehhez a jelenleg ott álló házat ki kell sajátítani és le kell bontani.
- Új, akadálymentes gyalogos kapcsolat épül a Budai úttal a Klisovác utca folytatásában
- Itt a sínek alatt gyalogos átjáró lesz, ahonnan a peronok és az új parkoló is megközelíthető lesz majd
- a jelenleg szabálytalanul használt gyalogos átjáró a patak mellett a Táncsics Mihály utcáról, kiépítetté, szabályossá válik, így innen is jól megközelíthető lesz gyalogosan az állomás
- Kerékpárút folytatódna Szentistvántelep felé a sínek mentén a gyár mellett és onnan Pomáz felé tovább is akár
- Itt is új fedett kerékpártároló épül
- Ez lesz a központi állomása Budakalásznak, a zónázó vonatok, csak itt állnak majd meg.
Szentistvántelep:
- Nem lesz lényegi változás, a régi állomás épület is marad
- Marad a 18 parkolóhely a jelenlegi helyen. Reméljük már mozgáskorlátozott parkolóval, ami most hiányzik!
- A Szent László utcánál K+R parkoló épül.
- Lesz itt is fedett kerékpártároló
- A fórumon valaki felvettette, hogy a Pomázi útra is kellen egy K+R parkoló, ennek lehetőségét újra megvizsgálják az ígéretek szerint, bár elég szűk ott a keresztmetszet.
Fontos lehet még, hogy Pomázon aluljáró épül. Ezt eredetileg nem tervezték. Pomázi vezetés és Vitályos Eszter kérésére került végül a tervekbe. Ez gyorsíthatja a Dobogókői útról a bejutást Pomázra.
Képek a prezentációból, ami letölthető innen: https://bfk.hu/pdf/H5_kulso_lakforum_0217.pdf
Fórum videó: https://www.youtube.com/watch?v=moHsSO_OSIM&t=1s