Elkerülő fórum 2020.09.10.

Share

Múlt hét csütörtökön részt vettünk az elkerülőúttal kapcsolatos lakossági fórumon, amit végül az önkormányzat tartott. Eredetileg a beruházó, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt., a tervek készítője is ott lett volna, de a járvány miatt előző nap lemondták a részvételt. Így kicsit felemás volt a helyzet, mert sok olyan kérdés volt, amiben az önkormányzat nem volt kompetens és csak a tervezők vagy a kivitelező tudott volna válaszolni. Ezeket a kérdéseket ígéretük szerint továbbítják majd az illetékeseknek. Az önkormányzatot Forián-Szabó Gergely alpolgármester és Péterffy Gábor kabinettvezető, valamint Bokory Gábor a Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság tagja képviselték.Ezúttal a teremben mindenkin volt maszk a távolságtartás mellett is. A TV Budakalász pedig belegyező nyilatkozatot íratott alá a résztvevőkkel felvételek készítéséhez.

Nagyjából 40-en voltunk jelen. Külön öröm volt, hogy ezúttal a város Facebook oldalán élőben közvetítették a fórumot. A tervek ismertetése előtt Forián-Szabó Gergely alpolgármester röviden összefoglalta a beruházás 35 évvel ezelőtt kezdődött történetét. Az elkerülő sokáig nem merült fel, mint valós projekt, egészen addig, amíg 2016-ban az önkormányzat az állammal kötött peren kívüli megállapodásban nem rögzítette ennek megépülését is, mint feltételt. Mivel erről akkoriban a helyi vezetés nem tájékoztatta a lakosokat, ezért 2017-ben az akkor még civil aktivista Forián-Szabó Gergely, Péterffy Gábor, Bokory Gábor és még sokan mások lakossági fórumot szerveztek, hogy tájékoztassák lakótársaikat a tervekről. Ezen a fórumon jelentette be az akkori polgármester, Rogán László, hogy sikerült elérni a NIF-nél, hogy zajvédő fal épüljön, hogy 20 méteres erdősávot telepítsenek a budakalászi oldalra és, hogy kikerült a tervből a bekötőút a pomázi iparterületre, ami növelte volna a forgalmat. A mostani tervek a korábban beígért, illetve a tervek felülvizsgálata során kért létesítményeket és védőelemeket mind tartalmazzák. Kerékpárút is épül majd, amin az országútról ki lehet menni a 11-.es melletti bicikliútig. Kijelentették azt is, hogy az egyéb híresztelésekkel ellentétben a 2011 Egyesület nem tesz keresztbe az elkerülőútnak, azon vannak, hogy minél jobb feltételeket érjenek el az építés során.

Ezek után a terveket Bokory Gábor mutatta be az UTATERV-től és aNIF-től kapott anyag alapján. A kivetítőn ugyan nem volt minden kivehető, de a terem végében nagy méretben elhelyezték a tervrajzokat, így mindannyian meg tudtuk őket közelről vizsgálni.

A nagyrészt pomázi területen épülő elkerülő út felüljárón halad át a HÉV felett, a Zrínyi utcával párhuzamos szakasz után a város északkeleti sarkától mintegy 150 méterre önálló körforgalommal keresztezi a Szentendre felé tartó Ország utat, majd innen halad tovább a 11-es úton megépülő újabb felüljáró felé, ahol csatlakozik a 11 úthoz. Ez körülbelül a Lupa-tó északi csöcskénél lesz. A 11-es utat bővíteni fogják. Reméljük elég lesz a 11-es út bővítése ahhoz, hogy ezen az elkerülőn keresztül ne pont Budakalászon át kerüljék ki a 11-esen levő dugót a Budapest felé tartó! A zajvédő fal az Országúti körforgalomtól a Pomázi úti felüljáróig fog tartani. A pomázi úti felüljáró miatt több telket ki kell majd sajátítani, hogy le és felhajtó ágak is elférjenek.

A felszólalók egy része, ahogy eddig is, most is kifogásolta, hogy túl közel van a házaikhoz a tervezett út és így azok értéke csökken, nekik pedig zaj és légszennyezést kell majd elviselniük. Ezek kétségtelen hátrányok, de mik az előnyök? Előnyök:

  • • Az elkerülő út megépítésével megnyílik a lehetőség arra, hogy a város, saját kezelésbe vegye majd az átmenő útjait így önállóan dönthet a további forgalomcsillapításról.
  • • Az Országútra épülő körforgalom lehetővé teszi majd, hogy a Budakalász északi részén élők a 11-es utat a Lenfonó csomópont, illetve a Klenity városrész érintése nélkül könnyebben el tudják majd érni, a kerékpárosok pedig az új kialakításnak köszönhetően biztonságosan keresztezhetik az Ország utat és csatlakozhatnak a 11-es melletti kerékpárútra
  • .• A prezentációból kiderült, hogy az elkerülő projekt a 11-es számú út szélesítését is tartalmazza a Luppa csomóponttól az OMV kútig. A sávok szélesebbek, biztonságosabbak lesznek és a kétszer két sáv egy-egy leállósávval is kiegészül, valamint az elválasztó sáv is szélesebb lesz, így nem kell majd centikre a betonelemektől autózni, de a mostani 90 km/órás sebességhatár nem változik majd. Viszont baleset esetén a leállósáv is használatba kerülhet, így nem áll le telesen a forgalom, sőt akár két sávon tovább is haladhat. A felújítás során eltűnnek a keresztbordák is az útról. Az építkezés során végig megtartják a 2×2 sávot szűkítéssel, tereléssel. Biztos lesznek fennakadások, de elméletileg folyamatos lesz a haladás.
  • • Új körforgalom épül a Dobogókői úton is a beruházás keretében, innen lehet majd megközelíteni továbbra is a pomázi iparterületet.
  • • A tervezők által végzett forgalmi vizsgálat szerint a város belső területein csökkenő forgalomára lehet számítani a Pomázi út és a Szentendrei-József Attila útvonalakon. így a lenfonó lámpa forgalma is csökken majd. Valószínű, hogy a most elkerülő útként használt utcákban is csökkenés lesz. A számítások szerint 40%, ami ezek szerint azt jelenti, hogy jelenleg Budakalász forgalmának 40%-a Pomáz felől érkezik.
  • • A forgalomcsillapítás két helyszínen valósul meg, egyrészt az Országúti körforgalom fogja lassítani a városba érkezők sebességét, másrészt a Pomázi úton lámpás csomópontot alakítanak ki a felüljárónál, így az is megfogja majd a forgalmat.
  • • A Pomázi úti csomópontnál járda is épül. Hogy mikor valósul meg mindez arról nincsenek pontos információi a hivatalnak sem. Jövőre kezdődnek a kisajátítások, utána régészeti feltárás lesz és ezek után kezdődhet meg a kivitelezés. Ezen a héten csűrötökön , azaz szeptember 17-én délután Pomázon lesz fórum az elkerülővel kapcsolatban.

A fórumon bemutatott prezentáció itt érhető el:https://www.budakalasz.hu/…/Eszaki_elkerulo_prezentacio…?

2020.09.15.