Beszámoló az új iskoláról tartott fórumról

Share

Nagyjából 20 érdeklődő vett részt az Új iskolával kapcsolatos tájékoztatón, melyet Túri Attila Budakalász főépítésze tartott. Köszönjük Kormos László úrnak a kitartást és a sok munkát, amivel elérte, hogy az az esemény létrejöjjön. Mi is hosszú ideje kérjük az Önkormányzatot egy lakossági fórum megtartására ezügyben, de eddig semmilyen reakció nem érkezett a megkereséseinkre.
Többen munkából érkeztek, ezért csak később tudtak csatlakozni. Mivel ez a fórum hivatalosan sehol nem lett előre meghirdetve, ezért ezt a részvételi arányt kiemelkedőnek tekinthetjük.
A beruházás anyagi hátteréről elmondta, hogy már ’97-’98 óta, mióta szóba került a Megyeri híd megépítése, három feltétele volt Budakalásznak. Az egyik az északi elkerülő út volt, aminek most a Szentendre és Pomáz közötti szakasza épül meg. Szóba került a hév szintbeli kereszteződésénke kiépítése is, de ez jobb, hogy nem valósult meg, hiszen az aluljárót már a bölcsödénél el kellet volna kezdeni, így egy nagy gödör keletkezett volna a város közepén és a forgalmat is vonzotta volna. Ezeken felül kapott volna a város évi 250.000.000 Ft-ot az M0 tovább építésig, hogy a többletforgalomból eredő problémákat orvosolja, megelőzze. Mivel egyik feltétel sem teljesül teljes mértékben, hiszen az éves támogatást sem kapta meg a város 2010-től kezdve, ezért a város beperelte az államot. Végül peren kívüli megállapodást kötöttek az állammal, így a közlekedési beruházások helyett, most iskola épül. A főépítész szerint ez nagyon helyesen van így. Mi úgy gondoljuk, lehetett volna javítani Budakalász közlekedésén a jogosan erre szánt állami pénzből. És bár új iskolára mindenképp szükség van, mivel az állami fenntartásba kerül, ahogy elkészül, azt az államnak külön forrásból kellene finanszírozni és nem a városra háruló hatalmas forgalom kompenzálására szánt összegből. Arról nem is beszélve, hogy ha a városvezetés tartotta volna magát a még ma is hatályos városfejlesztési koncepcióhoz, és nem segíti elő a tömeges és nagyarányú beköltözést, ezzel nem terhelte volna túl az iskolákat.
Az új iskola helyével kapcsolatban elmondta, hogy ha nincs telek, nem ad pénzt az állam. Egy iskola megvalósításához legalább 1 hektár terület kell. Ekkora terület máshol nincs. Ekkora telek vásárlása nagyon sok pénzbe kerül. Ezen a helyen adottak voltak az Önkormányzati tulajdonban lévő telek, melyek összevonásával alakult ki az iskola területe. Megkérdeztük, hogy az eredetileg tervezett területen, mely a 2015-ös városgazdálkodási koncepcióban is szerepelt, a Szegfű utcával szembeni területen miért nem volt megoldható az iskola felépítése. Szentistvántelep és az újonnan benépesülő területek közelsége miatt alkalmasabbnak tűnik, mint a nehezen megközelíthető Klisovác utca. A következő választ kaptuk: az iskola azért nem az eredetileg tervezett helyre épül, mert a telkek magán tulajdonban vannak és nincs közmű. Ehhez annyit fűznénk hozzá, hogy az Önkormányzat ezeket a telkeket 2016 folyamán értékesítette, addig saját tulajdonában voltak, úgy, hogy előtte közművesítette az újonnan kialakított építési telketek, sőt még a közvilágítást is kiépítette itt. Szám szerint 13 telek került eladásra. Ezekre több, mint 20 ház épült fel azóta. A Klisovác utcai telekre több mint 6 millió volt eddig az ELMŰ-höz való csatlakozás.
Túri Attila főépítész úr elmondta, hogy a jelenleg Budakalászon működő iskolák fejleszthetetlenek. 350 helyett 500-nál is több gyerek jár mindkét intézménybe. Itt jegyeznénk meg, hogy ebből is látszik, hogy az új, hasonló befogadóképességű iskola is hamar telített lehet, hiszen az beköltöző családok gyermekeit már nem tudja ellátni.
A közlekedéssel kapcsolatban elmondta, hogy Budakalász úthálózata sugaras rendszer, nincs elkerülő út, mindenki a központon keresztül közlekedik. Ezt is megoldja az iskola építéshez kapcsolódó útfejlesztés. Összekötésre körül ugyanis a Klisovác és a Kőbányai utca. A Csalogány utcával való összeköttetés talán egyszer megvalósul majd, egyenlőre nem, mert nagyon meredek lenne az út. Ezeket hallva nem tudjuk értelmezni a z előző mondatot. Hiszen, így nem valósul meg a külső körút, ami mentesíthetné a belső utakat. Továbbra is a Budai útról lehet csak az Ürömi dombról megközelíteni az iskolát. Brekopredóból úgynevezett 3 méteres sétautak vezetnek majd az iskolához. Nehezen tudjuk elképzelni, hogy az oda költözők hol hagyják majd az autójukat. Ha viszont ezeket a sétautakat használják, akkor a gyerek biztonsága kerül veszélybe.
A jelenlegi utolsó lakóház mellet gyalogút és gyaloghíd vezet majd az iskola mellett át a Majdán-patakon a Kőbányai útra. Itt a játszótérnél parkolókat alakítanak ki, hogy az az autóval érkezők kirakhassák a gyerekeket, akik innen gyalog mehetnek az iskolába. A gyalogos és kerékpáros közlekedés támogatása érdekében kerékpártárolók is lesznek az iskola mellett 5-szöröse a kötelezőnek. Ezeknek egy része fedett lesz. Felvetődött a gondolat, hogy a dombokon lakót hajlandóak lesznek-e biciklire ülni, illetve, hogy a biciklis közlekedés sem megoldott a városban, Több helyen életveszélyes.
Mi épül pontosan: a lejtős területen egy olyan épület lesz, ami a Klisovác utca felé egy szint plusz tetőeres lesz, a patak felől 2 szintes és tetőteres. Az épülő tornacsarnok 10 m-es belmagassággal rendelkezik majd, ez főleg a Kőbányai út felől látszik majd. 22 m széles lesz és 3 részre osztható, így három osztálynak lehet benne testnevelésórát tartani. A tornaterem leválasztható és kívülről megközelíthető lesz, iskola idő után mások is használhatják majd sportolásra.
Az iskola átadásának időpontja: 2018.12.31. Vagy elkészül addig az iskola vagy a 2 milliárdos állami támogatást vissza kell fizetni.
Lakók kérdései, aggodalmai: Mekkora lesz a forgalom növekedése? Most is ráálnak a járdára az autók az Egészségház és a temető miatt, így a gyalogos közlekedés nem biztonságos. A járdákon nem lehet közlekedni, így a szülők nem fogják gyalog elengedni a gyerekeket. Kihajtani sem lehet a Budai útra. Terveznek bármilyen átalakítást a Klisovác utcában? Tanulmány van e róla, hogy itt a legjobb az iskola. ’95-ben az akkori városvezetés szerint még ez volt kalász tüdeje, amit nem szabad hagyni beépíteni. Meg kell állítani a beköltözést. Egy éve kértek tájékozgatást az Önkormányzattól levélben. Nem kaptak ezidáig semmilyen érdemi választ. Miért?
Javaslatok: iskolabusz hozza a gyerekeket, hogy kisebb legyen az autós forgalom. A Kárpátok őre szobornál kellen parkoló és onnan gyalogolhatnának a gyerekek. Így csökkenne az autós forgalom a Klisovác utcában.
Főépítész úr válasza: Mit tudunk tenni? Semmi se jó.

2017.10.04.