A tranzitforgalom
Előző kvízkérdésünkre azok válaszoltak helyesen, akik azt mondták, hogy a kb 6.000 kalászi autóhoz képest egy nap alatt Budakalász területén 12-14 ezer közötti autót “látunk”. Tehát a helyes válasz a D volt. Gratulálunk azoknak, akik eltalálták!
Egész pontosan 13.043 autót rögzítettünk, mégpedig több, mint 58 ezer alkalommal. Ebből 16 ezer adatrekordot önkénteseink gyűjtöttek, nekik még egyszer nagy köszönet, 42 ezret pedig a kamerák, amelyek nem csak 2×2 órán át, hanem 24 órában működtek.
Kalász legforgalmasabb pontjainak forgalomterhelése csúcsórában két irányban a következő:
Reggel
- a Budai úton a központban 1350 autó (ebből dél felé 924!),
- a József Attila út végén levő kameránál 1133 autó,
- a Lenfonó HÉV átjárónál 1062 autó,
- a Damjanich u. alján 829 autó,
- a Pomáz felé eső kamerán 827,
- a József Attilán a körforgalomnál 814.
Délután
- a József Attila utcai kamerán 1206,
- a Budai úton a központban 1079,
- a Lenfonónál 953,
- a Pomáz felé eső kamerán 947,
- a Budai út végén levő kameránál 782 autó haladt át.
A reggeli és délutáni csúcsidő között asszimmetriát vettünk észre: reggel arányaiban kicsit többen mennek a Budai út felé, mint a József Attilán a 11-esre, délután inkább a József Attilán érkeznek. Ennek az adott napon különösebb okát nem találtuk, így azt feltételezzük, hogy ez tartós jelenség, a Budai úton reggel kimenő forgalom 20-30%-a (kb 200 autó) hazafelé a József Attila út irányából érkezik.
A szokásostól eltérő forgalmi helyzet csak délután állt elő, és csak a József Attila utcán, és csak kifelé. Az időszak vége felé elért odáig az Auchan körforgalom által felduzzasztott torlódás, ez látszik a számokon is. Szerencsére a kamerák 24 órában működtek, így a dugóba szorult autók városból való kihaladását később ugyan, de rögzítették.
Tanulságos a tranzitról készült honnan-hova ábra. A közvélekedéssel ellentétben a reggeli csúcsidőben jóval erősebb a Pomáz felől a Budai utat kereső forgalom, mint az Üröm-József Attila utca közötti. A délutáni csúcsforgalom viszont közel sem a reggeli fordítottja, hanem annál jóval kiegyenlítettebb “mindenhonnan mindenhova” típusú forgalom.
(Ez az ábra sajnos pontos számokat nem tartalmaz, csak arányokat, mert ezeknek az adatoknak a bizonytalansága a legnagyobb. Ugyanis a rendelkezésre álló 42 ezer városhatári adatrekordból 25 ezret sikerült tranzitútként azonosítani. A maradék 17 ezer adatpont viszont jóval több, mint amennyit várunk a kalászi vagy kalászra jövő autók városhatár átlépési darabszámára. Azt azonban egyéb adat híján feltételezzük, hogy a mérési hibák egyenletesen oszolnak el, így az útvonalak nagyságának egymás közötti arányát érdemes figyelni.)
Sorozatunk 1. része: https://civilkalasz.hu/2022-forgalomszamlas-eredmenyek-1-resz/
A következő részben arról lesz szó, hogy hogyan sikerült mérnünk a dugót.