A forgalom belső eloszlása
A forgalom belső eloszlásának meghatározásához szomszédos mérési pontokból álló útvonalakat építettünk fel, szoftveres segítséggel. Ahogy az első részben már említettük, ez a művelet volt a legbonyolultabb és ez tartott a legtovább, mert a várakozásainkat messze meghaladó hibaarányt tapasztaltunk. Először kiszűrtük a mérés kezdete után 10 percen belül kezdődő és a mérés vége előtt 10 percen belül végződő utakat, hiszen azok potenciálisan a mérés előtt kezdődtek, illetve a mérés után fejeződtek be. Így tehát kb 1 óra 40 perc adataival dolgoztunk tovább. Kísérletet tettünk még a csúcsóra meghatározására, és a csúcsórai forgalom kiszűrésére, ez azonban két okból is kudarcot vallott: egyrészt a különböző mérési pontokon máskor van a csúcsóra, és akár egyórás eltérés is lehet, másrészt pedig nem tudunk pontosan egyórányi adattal dolgozni, mert az útvonal bejárása is valamennyi ideig, tipikusan 10-20 percig tart. Így állt elő 2601 útvonal délelőtt és 2745 útvonal délután, amelyek 7829 ill. 8270, összesen tehát 16 ezer mérést fedtek le (a reggeli csúcsidőben begyűjtött 13811, ill a délután begyűjtött 15052, azaz összesen 29 ezerből).
A reggeli csúcs(másfél)óra legnagyobb áramlatai forgalomarányos nyílvastagsággal így néznek ki:
Jelmagyarázat: Kék dobozokban a mérési pontjaink vannak a város sematikus térképén. Első karakter az utca kezőbetűjét jelenti (kivéve L=Lenfonó), a D, É, K Ny az égtájakat, amerre tartó autókat mérte a pont, a “ka” pedig a kamerákat.
A Pomáz felől érkező forgalmak kékes árnyalatúak, a József Attila utcából érkező forgalmak sárgásak, az Üröm felől érkezők zöldesek, a Szentendre felől érkezők szürkések, a Budai úton érkezők pirosak, a Budakalászon belülről induló forgalmakat feketével jelöltük. Az ábra csak a leggyakoribb útvonalakat tartalmazza, az összes útvonal kb 70%-át.
A legvastagabb sárga nyíl váratlan végállomásából arra gyanakszunk, hogy a Damjanich utcai kamera működése nem volt megbízható. Ezt erősíti az Üröm felől az M0-ást kereső forgalom hiánya is.
Az ábráról egyértelműen leolvasható, hogy a főirány Pomáz felől Békásmegyer felé tart, ehhez képest az “M0 hosszabbítás” csak egy mellékirány. A Budakalászról induló forgalom a városból kilépő pontokon a Budai útnál megközelíti az 50%-ot, a József Attila utcánál meghaladja azt. Más várost elhagyó irány reggel nem releváns.
Délután a kimenő forgalmak extrém módon a pomázi irányt keresik, még a Kalászról indulók is, bár megint felmerül, hogy egy kamera nem minden rendszámot rögzített megfelelően, ezúttal a József Attila utcában, ezáltal a tranzitforgalom egy részét belső forgalomnak feltüntetve.
A Budai útról a Pomázi út felé menő forgalom jóval kisebb, mint reggel az ellenirányú, ennek az lehet a magyarázata, hogy a Lenfonó csomópontban délután ez egy mellékirány, főleg a hévek átkelésekor zöld, amikor a hév átjáró felé tartó forgalom dugója a Pomáz felé kanyarodást is blokkolja, tehát nem fér át annyi autó, mint reggel az ellenkező irányba. Ezért lehet jelentős az a hatás, hogy a Pomáz felé tartó autósok délután már eleve nagyobb számban jelennek meg a 11-es út felől, mint a Budai út felől.
Feltűnik az ábrán egy nagyon érdekes szürke nyíl, ez 60 autót jelöl, akik Szentendre felől érkeztek, és a Lenfonó csomóponton áthaladva Pomáz felé távoztak. Látszólag ez az útvonal irracionális, mindenképpen nagy kerülő, de úgy látszik, páran felfedezték, hogy se a József Attila utcai, se a Szentendre-Pomáz közötti dugót ne kelljen kiállni. Esetleg valós idejű dugókat figyelembe vevő navigációs app hozza erre őket.
A Sport (és Tanító) utca intenzív dugókerülő használatát nem tudtuk kimutatni, de azért az ott átmenő tranzitforgalom sem elhanyagolható. Hasonlóan külön vizsgáltuk a Kántor utca forgalmát, amely mindkét napszakban ráfért volna az ábrára, de a főutakhoz képest alacsony.
Ha valaki kedvet kapott volna a forgalmak további elemzésére, az adattisztításon átesett nyers adatokat rendelkezésre tudjuk bocsátani.
Az utolsó gondolat pedig újra a köszöneté, mind a húsz feletti számláló önkéntes, mind a kiértékelésben segítők irányába.
Sorozatunk 1. része: https://civilkalasz.hu/2022-forgalomszamlas-eredmenyek-1-resz/
Sorozatunk 2. része: https://civilkalasz.hu/2022-forgalomszamlalas-eredmenyek-2-resz/
Sorozatunk 3. része: https://civilkalasz.hu/2022-forgalomszamlalas-eredmenyek-3-resz/