Az elmúlt időszakban számos jogos probléma és elégedetlenség szülte bejegyzéssel találkoztunk hulladékkezelés témakörben. Emiatt éreztük annak fontosságát, hogy elmélyüljünk az adott kérdésben és tegyük tisztába, hogy hogyan is működik a hulladékkezelés NEMCSAK Budakalászon, hanem országszerte! Tények 2011-ben kezdődött meg a hulladékgazdálkodási szektor államosítása: a nem állami közszolgáltatókat betiltották és elrendelték, hogy a lakossági hulladékgyűjtést csak önkormányzati tulajdonú nonprofit cégek végezhetik. Később a rezsicsökkentés bevezetésével ezek az önkormányzati tulajdonú cégek tönkre mentek, mert az általuk beszedhető díjakat befagyasztották, a tetejébe pedig lerakási járulékot is kellett fizetniük. 2016-ban alakult meg az ún. Nemzeti Hulladékgazdálkodási koordináló és Vagyonkezelő Zrt., továbbiakban NHKV Zrt., mely lépéssel véglegesen központosították a teljes lakossági hulladékgazdálkodási iparágat. Ez a cég szedi be a szolgáltatási díjakat, és azt elvileg továbbítja a közszolgáltatók részére. És hogy ez mit is jelent a gyakorlatban?
Önkormányzati szempontból:
Az Önkormányzatoknak kötelező a térségben található szolgáltató (max. 1-3) közül 5 évre eggyel szerződést kötni. (Nálunk Kalászon ezért volt/van „váltogatva” a Zöld Bicske és a Vértes Vidéke). A szolgáltatást nem ő veszi igénybe és nem is ő fizet érte. Érdekérvényesítési lehetősége minimális. Szolgáltatói szempontból:3 szerződéssel bír. Közvetlenül az NHKV Zrt-vel, aki elviekben a szolgáltatás díját számára megfizeti, de nem ő veszi igénybe azt. A helyi Önkormányzatokkal, aki gyakorlatilag csak „kijelöli” őt az adott feladatra. Végezetül egyenként az ingatlan tulajdonosokkal, akik felé szolgáltat, de nem neki fizetnek! Összességében elmondható, hogy a szolgáltatást igénybe vevő, nem annak fizet, aki a szolgáltatást nyújtja. Érdekérvényesítési lehetősége jelen esetben is minimális, motiváció a szolgáltatás minőségének javítására = Nulla, arról nem is szólva, hogy anyagi fedezete sincs rá, hiszen a beszedett díjak eleve nem fedezik a működési költségeket, illetve a kifizetés is folyamatosan akadozik az NHKV beépítése óta.
Felhasználói szempontból:
Ebben a felállásban is a végfelhasználón csattan az ostor, azaz rajtunk! Kötelező szerződést kötnünk a számunkra kijelölt szolgáltatóval, nincs jogunk mást választani, se szerződést nem kötni! A díjat viszont nem a szolgáltatónak fizetjük meg, hanem az állami cégnek, aki nem fizet rendesen a szolgáltatónak. Konklúzió: A jelenkori hulladékgazdálkodási rendszer minden egyes szereplője rendkívül rosszul jár, azaz „szív”. Mivel a szolgáltatási és fizetési lánc nincs összhangban, ezért a jog és érdekérvényesítési lehetőségünk valójában elveszik, illetve semmilyen ösztönző dolog sem működhet! Az NKHV Zrt. megjelenése óta a közszolgálati hulladékkezelés végleges haláltusáját vívja, míg az üzleti szektor (azaz céges felhasználói oldal) nyereségesen tud működni. A közszolgálati szektor veszteségességének egyik oka, egy plusz résztvevő beiktatása (NKHV Zrt.) is lehet.
A kormányzat felismerve a jelenlegi rendszer működésképtelenségét, újabb változtatásokat tervez. Lsd.: Átlátszó cikkehttps://atlatszo.hu/…/elvennek-az-onkormanyzatoktol-a…
2020.09.22.