Forgalomszámlálás 2020 elemzés

Share

Idén tavaszra terveztük, hogy megismételjük a 3 évvel ezelőtti forgalomszámlálást, hogy lássuk, voltak-e azóta mérhető változások. Több nehézségbe is ütköztünk, ahogy idén szinte mindenben. Egy héttel a tervezett dátum előtt elrendelték a veszélyhelyzetet, az iskolák, óvodák bezárását, így a számlálást el kellett halasztanunk, hiszen megváltoztak a forgalmi viszonyok. Nyáron más a forgalom természete, mint tavasszal, így őszre tettük át a számolást. Igyekeztünk minél előbb megszervezni, nehogy megint úgy járjunk, mint tavasszal. Így is számolni kellett azzal, hogy a járványhelyzet miatt nem lesznek ugyanolyanok a körülmények, mint a 2017-es számlálásnál. Ezen azonban nem tudunk változtatni. Ezért (is) indokolt, hogy ha a körülmények megengedik, jövőre megismételjük az adatfelvételt

.Mindenesetre, idén a városhatárban működő kamerákra bízva magunkat, a következőkre koncentráltunk:

  • • Dugókerülő szakaszok forgalmának mérése.
  • • Belső utak forgalmának felmérése.
  • • Kerékpáros forgalom mérése.

Sajnos az önkormányzattól kapott kameraadatok nem olyanok voltak, mint reméltük. A rendszer nem irányonként rögzítette az adatokat, és szerencsétlenségünkre a Damjanich utcában aznap egyáltalán nem működött a rendszer, így végül csak megközelítő adataink vannak a forgalomnövekedésről. Legközelebb előre egyeztetünk majd a kamerákat működtető csoporttal.Méréseink szerint a Lenfonó csomópontban körülbelül folyamatos volt a dugó a mérés alatt, tehát reggel 6:15-8:15-ig és délután 16:16-18:15-ig, a kisebb utakon viszont többé-kevésbé megfigyelhető volt a csúcs. Az adatokat látva levontuk a következtetést, hogy legközelebb érdemes lesz legalább negyedórával eltolni a mérés idejét, 6:30-8:30-ig és 16:30-18:30-ig.

Feltételezett dugókerülő útszakaszok

  • – Domb utca: Reggel a Pomáz felől érkező forgalomnak kb 5%-a jelenik meg a Domb utcán felfelé, ennek egy nagyobb része valószínűleg az Erdőhát utcán át tér vissza a Budai útra, kikerülve a lámpát Budapest irányában. Az irány mérhető, de jelentősnek nem nevezhető. Útjavítással való kényelmessé tételét egyelőre nem javasoljuk, mert az növelhetné az átmenőforgalmat.
  • – Scholz-Árok-Kőbányai: A útvonalon megjelenik a Damjanich utca forgalmának egy kis része, ez azonban 5% alá becsülhető (sajnos a Damjanich kamera pont nem működött). Érdekesség, hogy mind reggel, mind délután a lefelé menő ág tűnik ki, felfelé nem „rövidítenek” az autósok. A dugókerülő forgalom létezik, de nem jelentős.
  • – Jókai utca: A délutáni Jókai utcai forgalom mérhetetlen volt a mérés délutánján. Az utcát valószínűleg csak végig álló Budai út esetén használják átmenő forgalomra.
  • – A Csapás és Kántor utcát mi most nem mértük, mert a tavalyi mérés rendelkezésre áll. Ezek alapján a Csapás utca forgalma csúcsidőben nagyobb, mint a József Attila úté, a Kántor utca forgalma pedig nagyrészt Szentistvántelephez köthető belső forgalom.

Összességében azt látjuk, hogy a most mért kerülőutakat nem használták nagyon sokan. A kerülőutak főirányán csúcsórában 19-62 autó halad át, a gyűjtőutakon (Klisovác) 71-184, a főutakon viszont 300-700.A forgalom belső eloszlását sajnos alig lehet megállapítani az adatokból. Nagyon hiányzik mérés a Lenfonó csomópont Pomázi úti ágáról, az Ady-Budai kereszteződésből, a körforgalomból, hogy szétválaszthassuk a Szentendrei és József Attila utak forgalmát. Ezek egy részét persze pótolta volna, ha irányról is kapunk információt a kamerákból. Terveink szerint a következő alakalommal ezeken a helyeken is mérünk majd.

A meglevő adatokból a következők tűnnek igazolhatónak:

Meglepően nagy a Sport utca forgalma. Valószínűleg a helyi forgalmon kívül a Lenfonó csomópontot elkerülendő használják a Damjanich utca felől a József Attila utca felé. Forgalma a lenfonói főirány forgalmának kétharmada, valószínűleg jóval kevesebb dugulással. 7:40 és 8:00 között a két irány megközelíti egymást, ez arra utalhat, hogy a Sport utca vártnál nagyobb forgalmához a Kalász sulinak is lehet köze. Délután viszont mindkét irányban a reggelinél nagyobb a forgalom. A Sport utca – Tanító utca útvonal tehát a fekvőrendőrök ellenére is komoly részt vállal a kalászi forgalomból. Azt sajnos nem tudjuk, hogy Budapest felől vagy Üröm felől milyen arányban töltik, illetve mekkora részt ad a helyi forgalom, legközelebb ezt is próbáljuk majd kideríteni.

A Lenfonó csomópont délutáni kapacitása jelentősen (20-30%-kal) nagyobb, mint a reggeli. Ez két okból lehet: egyrészt, mert reggel 23, délután meg csak 21 HÉV közlekedik az időszakban, másrészt, mert a pomázi főirány reggel balra kanyarodás miatt dugul, délután viszont jobbra kanyarodva gyorsabban tud áramlani.

A kerékpáros forgalom a Klisovác és Sport utcán mérhető, az autós forgalom 5-10%-a között. Valószínűleg a kerékpárosok nem a főutakat, hanem a járdákat, kerékpárutakat, kisebb utcákat veszik igénybe. A Lenfonó megállóban mindenesetre gyakori látvány, hogy jönnek a kerékpárút felől a bringások, akik aztán a Máli Péter utca vagy a Pomázi utca járdája felé mennek tovább.

A 2017-es forgalomszámlálással összehasonlítva a bevezető utak irányonkénti forgalmát egyesítve, van általános emelkedés. A Budai út forgalma délelőtt 12, délután 9 %-kal nőtt meg. A Pomázi út forgalma délelőtt 13, délután 19 %-kal nőtt. Az Országút forgalma délelőtt 15, délután viszont 52 %-kal nőtt meg. A leginkább a József Attila utca forgalma nőtt a délutáni órákban, közel háromszorosára. Ez olyan nagy növekedés, hogy nem írható csak az általános forgalomnövekedés számlájára. Elképzelhető, hogy a benzinkút, az autókereskedések és az ipari park forgalma is hozzáadódik ehhez és nem minden Budakalászra beérkező autó hajt be a városba is. Három év alatt „csak” 11%-kal nőtt a városban regisztrált autók száma. Ebből az is látszik, hogy az összes forgalomnövekedés nem csak a Budakalászi járművek számának növekedésből adódik, mert jelentősebb annál. A többlet valószínűleg a környező településekről származik.

Akit érdekelnek a nyers adatok, jelezze nekünk emailben és elküldjük őket. ( civilkakalsz@gmail.com )

2020.12.15.