Összefoglaló: Barát-patak zsilip építés tájékoztató

Share

2022.08.04.

Augusztus 4-én a Schieszl vendéglő különtermében tájékoztatót tartottak a Barát-patak gátjának kivitelezői. Az eseményre mi is meghívást kaptunk és el is mentünk.

A kérdéses gáttal már mi is többször foglalkoztunk, mert nagy jelentősége van Budakalász árvízvédelmében. Mivel Óbuda és Szentendre is gátakkal tartja távol magától az árvizet, mi itt középen méginkább ki vagyunk téve az elárasztásnak, hiszen arra az áradó víz nem tud utat találni magának. Ezért különösen fontos, hogy a Duna áradáskor ne tudjon a Barát- patakon keresztül Budakalász belső területeire bejutni. Mindannyian emlékszünk, hogy 2013-ban, amikor legutóbb volt vészesen magasan a víz, akkor a patakot ideiglenes gáttal kellett lezárni, különben a belső részeket is elöntötte volna az áradás. Most egy olyan zsilip épül, ami szükség esetén védelmet nyújt majd. Ez azt is jelenti, hogy Budakalász belterületén a patak mellett futó gátakat már nem szükséges megerősíteni, mert nem ezek fogják ellátni a város védelmét. Ez a beruházás azonban nem védi meg a Duna-parton élőket. A lenti gát és a Duna között lakókat egyáltalán, a mentett oldalon lakókat is csak bizonyos vízszintig. Itt mindenképpen szükséges a gát magasítása is.

A jelenlegi beruházás már nagyon régóta húzódik. A Fővárosi Közgyűlés 2017 végén döntött arról, hogy külön projektként az Aranyhegyi-patak és a Barát-patak mentén is megvalósítják az árvízvédelmet. Akkor ez túl drágán, a rászánt keret többszöröséért vállalta volna az egyetlen jelentkező a Swietelsky Kft, ezért a közbeszerzést eredménytelennek nyilvánították és kikerült a tervezett beruházások közül. Szerencsénk, hogy az azóta eltelt időben nem volt magas árvíz.

A tájékoztatón először Láng István, az Országos Vízügyi Főigazgatóságtól beszélt arról, hogy a mértékadó árvízszint következő elérésekor a Csillaghegyi öblözetet a Duna egyből elönti, a rajta levő ~100 milliárd értékű épülettel együtt. Ez az emberi életre is veszélyes lenne, ugyanis a legtöbb helyen 1m magasan állna a víz.

Ez után Szilágyi Attila következett, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság részéről. Ő a területet érintő árvizekről beszélt. A 65-ös árvíz elöntötte a területet, ez után építették 69-70 között a töltést a Dera-Barát patakok között, de rossz anyagból készült, szivárog, ezért jelenleg alkalmatlan lenne arra, hogy Budakalász belső területeit megvédje a Dunából befolyó víztől.

A Barát-patak kis vízfolyás, de villámárvíz könnyen lehetséges, amilyen pl. nemrég volt Rétságon. Ha ez az esetleges nagy esőzések miatt úgy alakul ki villámárvíz, hogy közben a Duna is árad, a patakon érkező áradás nem levezethető, azaz elönti a várost. A most épülő torkolati műtárgy az esetleges villámárvíz hozta vizet is át tudja szivattyúzni a Dunába, így védve a belső területeket.

Az utóbbi évtizedekben egyre gyakoribbak lettek az olyan árvizek, amik magasabbak az addigi maximumnál, ezeket korábban évszázados árvizeknek nevezték, de ehhez túl gyakoriakká váltak. (1965, 2022, 2006, 2010, 2013) Ezért a mértékadó árvízszint (MÁSZ) felülvizsgálata szükségessé vált: +20-30cm-t növeltek a MÁSZ-on. A gátakat e fölé +1.2-1.3m-re kell építeni a jogszabály szerint. A maihoz képest a dunai gátra is ennek megfelelően kb. 80 centi magasítás kellene.

A 65-ös árvíz több hónapos volt, az újabb árvizek viszont gyorsan felfutnak, majd gyorsan apadnak. 2013-ban a Barát-patakot lezárták, szerencsére nem jött villámárvíz (a Batthyány térhez viszont ugyanekkor jött), mert akkor nem lett volna sikeres a védekezés.

A most épülő torkolati műtárgy a patakon fölötte levő árvízi védekezést véglegesen megoldja, nem kell például védművet magasítani.

Végül Székely Sándor főépítésvezető a kivitelező, Aqua-generál kft-től tarott prezentációt az építkezés várható eseményeiről. Tőle megtudhattuk, hogy nehéz a bejutás az építési területre, a gáton és a kis hídon nehéz járművek nem mehetnek. Ez sok gondot okoz a nagy műtárgy építésénél. Kis felvonulási területen, 4500-4700m3 földmunkát kell elvégezni.

A gáton két nyílás lesz, az egyik karbantartható, a másikon mehet a víz. Elsődlegesen a Dunai árvíztől véd majd meg. A zárási szint a Balti tenger szintje fölött 103.5 m. Másodlagosan a patak vizét át tudják emelni (szivattyúzni), ha szükséges. A mindenkori legmagasabb árvízszintnél 150 cm-rel lesz magasabb a mértékadó árvízszintnél, ami a törvényben kötelezőnél 20cm-rel magasabb A gáton egy 4 méter széles üzemi híd is lesz, mert a nehéz szivattyúk karbantartásához daruval is meg kell közelíteni a műtárgyat. A szivattyúk összteljesítménye 8m3/s, de van még hely bővítésre 12m3/s-ig. A szivattyúknak kétoldali betápja lesz, összesen 4MW. A főelzáró elem 2mx2m, 2m vízszint különbség esetén is mozgatható, kézzel is, ha szükséges.

Délután az építkezés helyszínére is kilátogattunk, ahol nem csak a munka jelenlegi állapotát, de az előkerült épületmaradványokat is megnézhettük. Régészeti leleteket több korból is találtak az építés során. A legidősebb kb. 2000 éves. Találtak egy épületet az 1300-1400-as évekből a kalászi oldalon. Ennek picebejárata került elő.

A teljes beruházás 3,1 milliárd forint Uniós forrás, befejezése 2023 áprilisára végére várható.