Kedden este részt vettünk egy pomázi, lakóhelyük iránt felelősséget érző lakosok által szervezett beszélgetésen, amelyet azért szerveztek, mert egy szakértő (Szentmiklóssy Bertalan) tájékoztatást, új nézőpontot akart adni a Pomázt (és Budakalászt is) érintő elkerülőutak ügyében.
Bár az akusztikai szakértő azt állította, hogy ő nem akar meggyőzni senkit, csak elmond egy nézőpontot, az este folyamán ennek ellenkezője bizonyosodott be, képtelen volt nem fogadta el azt a nézőpontot, hogy útépítés(ek) nélkül is lehet megoldást találni a kialakult helyzetre. A gondolatok, érvek részletesebb bemutatása előtt feltétlen meg kell jegyezni, hogy jóleső érzés volt tapasztalni a környezetük, a természet iránt felelősséget érző emberek közös gondolkodását, egyetértését, annak ellenére is, hogy településeink szomszédságából fakadóan településeink közlekedésileg okozhatnak gondot is egymásnak.
Elhangzott főbb gondolatok, érvek, vitapontok:
1, A szakértő azt állította, hogy az M0-ás körgyűrű 10-es és 11-es út közti szakaszának megépülése semmilyen hatással nem lesz Pomáz közlekedésére. Ezen téves állítást az M0-ás engedélyezési tervében szereplő forgalmi előrejelzés határozottan cáfolja, hiszen Pomáz forgalmának kb. 30%-a abból adódik, hogy Pilisvörösvár felől a bedugult 10-es út és Óbuda helyett sokan inkább Pomáz felé jönnek autóval a Megyeri híd felé. Az M0-ás megépülése ezen forgalommal feltétlenül csökkenti majd Pomáz forgalmát. Az M0-ás engedélyezési terve szerint a Pomáz közepére számolt forgalom:
– elkerülőút és M0 folytatás nélkül 10.000 gépjárműegység lenne, míg
– M0 folytatással, de elkerülőút nélkül 4000 !
A Dobogókői úton az M0 megépítése miatt (budakalászi / pomázi elkerülőút nélkül) 18000-ről 13000-re várják a forgalmat!
Itt olvasható az elemzés róla: https://eszaki-elkerulo.blog.hu/2017/07/19/az_m0-as_korgyuru_eszaki_szektort_2023-ig_tervezik_megepiteni_nyomvonalvaltozas_miatt_kozmeghallgata
2, Furcsa volt hallani a Szentmiklóssy úrtól, hogy szerinte nem lehet nevelni / más útvonal használatára bírni az autókat, mert ha arra akar menni, arra is fog. Nem nehéz belátni, hogy ha egy útszakaszra lassító lámpákat, vagy egyéb forgalomlassító eszközöket tesznek, akkor az befolyásolja a forgalmat (pl. Budakalász Lenfonó állomásnál levő csomópont lámpáinak beállításai.)
3, A szakértő kivételével a megszólalók mind egyetértettek abban, hogy a közösségi közlekedés fejlesztésével, kerékpárutak építésével, stb. is kell tenni az autóforgalom csökkentéséért, hiszen ha többen több embert tud szállítani a HÉV, állomásainál az autósok P+R parkolókban hagyhatják járműveiket és az gyorsan bejut a városba, akkor többen használnák. Ha az iskolákhoz, óvodákhoz biztonságosan, kerékpárúton, vagy kis forgalmú utcákon át el lehet jutni, akkor a szülők is könnyebben engednék el egyedül gyerekeiket és nem kellene autóval vinni őket az intézményig. Egy budakalászi közlekedési szakértő elmondta, hogy a szentendrei autóforgalomhoz képest a HÉV állomásnál létesült P+R parkoló elenyésző nagyságú.
4, Döbbenetes volt hallani a szakértőtől, hogy „már akár, ha egy autó is a Pomázt elkerülő utat választaná, akkor megérné megépíteni”. Nem is értjük, ezt hogy gondolhatja. Minden komoly pénzbe kerülő beruházásnál készülnie kel gazdaságossági számításnak, amiből kiderül, hogy megéri-e a beruházás megvalósítása. Ha egy új úton nincs érdemi autóforgalom, akkor csak az útépítő cég és a telekspekulánsok járnak jól.
Volt olyan résztvevő, aki hallott róla, hogy van olyan pomázi képviselő, aki telket vett a későbbre tervezett elkerülőút nyomvonalán.
5, Megtudhattuk, hogy a pomázi Majdán fennsíkon, ahol a pomázi elkerülő kezdődik, kifejezetten ritka növényfaj él, melyet veszályeztet az építkezés. Ebből a növényből az országban mindössze kb. 300 példány található, ebből kb. 80 a Majdán fennsíkon.
6, Szóba került, hogy az elkerülőút forgalmából eredő zaj természetesen határérték alatta marad, így elfogadható mértékű lesz. Ez így igaz, azonban, akik eddig csendes környezetben éltek, azoknak erősen változik az alapzaj. Egy-másfél éve egyik lakótársunk kiment a mezőre és a Dobogókői úttól mérten addig gyalogolt a mezőn, míg a zaj csupán a határértéket jelentő 55 decibel volt. Elmondása szerint a határértéket jelentő 55 decibel olyan erős zaj, ami megfelel a halkan és normál hangon beszélő közti hangerővel beszédhangnak, azaz ha az ember ilyen zaj mellett beszélgetne, zavarná a zaj!
7, Mit old meg az elkerülőút? Több hozzászóló is elmondta, hogy csúcsforgalom idején a 11-es úton a dugó akár bőven túlnyúlik a Lupa szigeti felüljárón, így ha az elkerülőúton ki is jutnak az autók a 11-es útra, ott dugóban fognak állni és többek is feltették a kérdést: megoldjuk-e azzal a problémát, ha 3 km-rel odébb állunk a dugóban? Ráadásul ha komoly dugó áll a 11-es úton, akkor több autó (mivel így működik a forgalom) választja, hogy mégis Budakalászon keresztül megy a fővárosba. Amíg Budapest lezárja / felduzzasztja a város szélén a forgalmat, addig hiába épül elkerülőút, a város szélén ugyanúgy dugóban ülnek majd az emberek.
A szakértő elmondta, hogy „jobb, ha nem Pomázon ül a dugóban, hanem a városon kívül.” Egyfelől van benne ráció, másfelől ebből egyértelműen következik, hogy ha Budapest a város szélén lámpákkal lassítja a forgalmat, akkor egy elkerülőút alapjában véve nem tudja megoldani a dugó problémáját, akkor a megoldást inkább a forgalom csökkentésében kell keresni!
8, Az egyértelműen az elkerülőutat pártoló résztvevő nem említette, de a lakosok kimondták, ami köztudott, hogy ha elkerülőút épül, akkor csak idő kérdése, hogy mellette vállalkozások, esetleg ipari, kereskedelmi vállalkozások jelenjenek meg, így a város tovább nő, további területeket vesz el a természettől és tovább nőhet a forgalom.
9, Több lakostól is elhangzott, hogy nem biztos, hogy jó ötlet akár 10-15 éves távlatban elkerülőutakban gondolkodni, hiszen az új technológiák (önvezető autók, telekocsi rendszer) is befolyásolhatják a jövő forgalmi viszonyait.
10, Ha – mint ahogy tapasztaljuk – a városok továbbra is engedik a lakosságszám növekedését, akkor hiába épül elkerülőút, a városon belüli forgalom is komoly dugókat okozhat. Erre sajnos jó példa lehet a budakalászi új iskola esete (amelyre a lakosságszám növekedése miatt lett szükség), amely autós megközelítése – a rossz elhelyezkedés miatt – nagyon szerencsétlen lesz, azaz ha sokan autóval viszik majd gyerekeiket az iskolába, akkor a városközpontban komoly fennakadás, még komolyabb dugó keletkezhet.
11, További adat is elhangzott az autóforgalom káros növekedéséről: az M0-ás körgyűrű 10-es és 11-es út közti szakaszának engedélyezési tervében szereplő adatok szerint: az amennyivel a forgalom Óbudán csökkenni fog az M0 megépítésével az az „előny” 15 éves távlatban el is veszik. Sőt: a számítások szerint (ha a lakosság nem változtat az autózáshoz való hozzáállásán, akkor az M0 megépülése után, egy – kalkulációban használt 2031-es állapot szerint Római fürdőnél 80.000 gépjárműegység lesz a forgalom a 2016-os 70.000 helyett.
12, Érdekes volt hallani, hogy a pomáziakban felmerült, hogy hasznos lenne a városnak még egy HÉV megálló: ezt a város Szentendre felőli végében képzelték el.
13, Egyik pomázi lakosban joggal merült fel, hogy ha a dohányosoknál működik, hogy a károkozó (dohányos) fizet, akkor ezt jó lenne az autózók és autót nem használók viszonylatában is megoldani.
Összességében jólesett tapasztalni, hogy sok a felelősen, józanul és ésszel gondolkodó lakos, akik hisznek abban, hogy védenünk kell környezetünket és csak végszükség esetén szabad újabb utakat építeni. Megint megtapasztaltuk, hogy az együtt gondolkodó emberek, egymást inspirálva, milyen kreatív módon közelítenek egy adott problémához.
2019.05.23.