Az alábbiakban a Kalász Suli Általános Iskola Szülői Munkaközössége által írt és elfogadott létszámbővítéssel kapcsolatos állásfoglalását közöljük:
Tárgy: állásfoglalás a Kalász Suli maximális tanulói létszámának 525-ről 550-re emeléséről 2018. szeptember 1-től.
A Kalász Suli Általános Iskola Szülői Munkaközösségének rendkívüli ülésén a Jelenléti ív szerint megjelentek az Iskola diákjainak szülői nevében az alábbi állásfoglalást teszik:
Tény, hogy a Kalász Suli Általános Iskolát eredetileg 400 fő tanuló befogadására tervezték. Jelenleg a hivatalos maximális létszám a 2017/2018. évi tanévtől 525 fő, előtte 500 fő volt. A folyamatos létszámemelést az elmúlt években korlátozott fejlesztések követték. Ez azt jelentette, hogy bár kapott az iskola új osztálytermeket (a könyvtár, gazdasági iroda stb. felszámolásával, majd konténertermek kialakításával) és az új osztályok működtetéséhez kapott az Iskola plusz emberi erőforrást, a rendelkezésre álló infrastruktúra a jelenlegi létszám mellett is kritikus. A gyermekeink számára nem biztosítottak teljes mértékben sem a megfelelő tanulási körülmények, sem alapvető fiziológiai szükségleteik (higiénia, táplálkozás, óraközi és órai mozgás).
– Az Iskola fő profilja a német nemzetiségi nyelv oktatása. A nyelvoktatás hatékonyan csak kisebb csoportokban valósítható meg. Igaz ez a csoportbontás az informatikára, a technikára és a hittan/erkölcstan tantárgyakra is. Ez azt jelenti, hogy a létszámnövelésnél évek óta alkalmazott „plusz egy osztály plusz egy terem” koncepció nem életképes, mert minden osztálynak legalább heti 10-12 órában minimum 2 tanteremre van szüksége, hogy normálisan oktatni lehessen, és akkor még nem számoltunk a szaktantermekkel. Jelenleg 25 tanterem jut 21 osztályra! Ez azzal a következménnyel járt, hogy jelenleg már gyakorlatilag nincsenek szaktantermek és nincs hely sem a kis létszámú korrepetálásokra, de még a szakkörök, és a normál órák megtartása is problémás. Órarendbe illesztve tanórát tartanak a felső tagozat aulájában a helyhiány miatt!
– Az iskola tanítási területén egy főre jutó mellékhelységek száma már most is kevesebb, mint a szabályozásban előírt minimum: 35 db WC és 14 db piszoár helyett csak 26 db wc, illetve 11 db piszoár áll rendelkezésre.
– A jelenleg használatban lévő étkező kapacitása irreálisan kicsi a jelenlegi létszámhoz képest is.(90 fő) A felsős gyerekeknek már csak töredéke (87 fő) ebédel az iskolában, mert nincs reális esélye bejutni az étterembe, de a negyedikesek sem jutnak ebédhez fél kettő előtt. A felső tagozaton két 15 perces szünet áll rendelkezésre az ebéd elfogyasztására a több mint 220 (szeptember 1-től kb. 240) gyereknek. (15 perc alatt be kell jutniuk az étterembe, sorba állni, megkapni az ebédet, helyet foglalni, kulturáltan elfogyasztani a két fogást, visszavinni a tálcát és időre visszaérni a szomszéd épületben található tanterembe. Lássuk be, hogy ez a folyó ügyeket nem számítva is felnőttet megszégyenítő tempó, az egészséges étkezés alapszabályait nem is említve!) Ennek az a következménye, hogy a kevés iskolában ebédhez jutó felsőst kivéve a többi gyerek egy része egyáltalán nem eszik ebédet, egy része hideget eszik. Csak egy kis részük tud otthon ebédelni legkorábban 15-16 óra körül, mire hazaér a tanítás után. Azt gondoljuk, hogy egyik sem megoldás egy 10-14 éves fejlődő szervezet számára.
– Nincsenek közösségi terek, nincs egy hely, ahol a gyerekek a szünetben le tudnának ülni, megbeszélni a házi feladataikat, vagy élményeiket. Az osztálytermek túlnyomó része kicsi, nem az azt jelenleg használó létszámra tervezett. A pedagógusok szakmai háttérmunkájához, adminisztrációs feladatok elvégzésére rendelkezésre álló tér is kicsi, nem a jelenlegi létszámra tervezett. Ezáltal az egész iskola túlzsúfolt, mind a gyerekek, mind a pedagógusok számára. A nyugodt munkakörülmények így egyre nehezebben biztosíthatók.
– A felső tagozatosok létszámához szükséges udvarterület csupán 1/3-a áll rendelkezésre, ahol a fejlődő szervezetek számára a minimális levegőn történő mozgást kulturáltan biztosítani lehetne. A felsős udvar kb. 250 nm, azaz egy tanulóra 1 nm jut, ugyanakkor gyermekenként legalább 3 nm játszó- és pihenőterületet kell biztosítani az általános iskolák tervezési előírásairól szóló MSZE 24203-2:2012 szabvány szerint.
– A tornaterem és a testnevelés lehetőségei jelenleg sem megoldottak. Az egy kis tornateremen osztozik jelenleg is a 21 osztály, sportpálya nincs. Ez azt jelenti, hogy matematikailag is jó, ha egyszer egy héten bejutnak a gyerekek a tornaterembe. Mint fentebb említettük, az udvar sem jelent alternatívát, mert ott is kapacitáshiány van.
– Évről évre egyre nő az Iskolában a speciális nevelésű igényű gyerekek aránya. Ehhez szakembergárda kell, azaz megfelelő létszámú fejlesztőpedagógus és pedagógiai asszisztens. Valamint hely, ahol ezekkel a gyerekekkel külön is lehet foglalkozni. Jelenleg az Iskola mindent megtesz, hogy ezt megoldja, de a növekvő gyereklétszám e feltételek növekedését is magával kell vonja.
– Az Iskola épülete koránál fogva és az évek óta elmaradt tervszerinti felújítási munkák miatt jelenleg is erősen felújításra szorul. Az elmúlt évtizedekben csak tűzoltás jellegű felújítások, javítások történtek, tényleges átfogó állagmegóvás nem. Például a felsős épület folyamatosan beázik, a villamosvezetékek korszerűtlenek, az iskolapadok egy része elavult, tönkrement stb. A létszám növelésével nemcsak új termeket kellene építeni, de a meglévő infrastruktúrát is karbantartani, felújítani lenne szükséges.
A fentiek figyelembevételével a Kalász Suli Szülői Munkaközössége csak akkor tudja a létszámbővítést felelősségteljesen támogatni, ha gyermekeink számára biztosítottak az alábbi feltételek:
1. Tárgyi feltételek biztosítása:
a. legalább 2 új tanterem kialakítása és berendezése az új osztály indításához,
b. a felsős játszó- és pihenőudvar, közösségi terek bővítése – például a parkoló egy részének iskolai udvarként történő használata – vagyis az iskola mellett közvetlen található önkormányzati tulajdonban lévő területek iskolai intézményi célú hasznosítása, melyek a bővítésre felhasználhatók,
c. étkezési helyzet megoldása – jelenlegi étkező bővítése vagy például az ebédeltetés megoldása az osztálytermekben dobozolt ételekkel vagy bármely egyéb, a gyermekek egészségét is figyelembevevő megoldással,
d. mellékhelységek számának bővítése.
2. Személyi feltételek:
a. megfelelő számú új pedagógus, fejlesztő pedagógus, pedagógiai asszisztens biztosítása.
A fentiek nem teljesülése esetén a Kalász Suli Szülői Munkaközössége határozottan elutasít minden további létszámbővítést.
A gyereklétszám növekedése a statisztikák szerint az elkövetkező néhány évben még nem áll meg. A tanulók elhelyezéséről időben el kellene kezdeni az illetékeseknek gondolkodni és cselekedni, mert a Kalász Suli maximális tanulói létszámának további emelése – mint eddig is – csak papíron oldja meg a diákok elhelyezésének kérdését. Nem jelent a XXI. században emberhez méltó körülményeket sem a gyerekek, sem a pedagógusok számára.
2018.04.23.