Készítettünk egy jegyzetet Budakalász közlekedési problémáival kapcsolatban. Ez a csütörtöki Nyilvános találkozónkon megbeszélt stratégiákat is tartalmazza. Várjuk a kérdéseket vele kapcsolatban illetve a jó ötleteket is.
Budakalászon öt út vezet át. Ezek mindegyike állami kezelésben van. A települést kettévágja a HÉV vonala, amit közút két helyen keresztez. A legnagyobb forgalmi csomópont Lenfonó HÉV megállónál alakult ki, hiszen itt van az egyik átkelési lehetőség a síneken és a 4 főút is itt találkozik.
Főutak:
- Budai út
- Damjanich utca
- Pomázi út
- Szentendrei út
- József Attila utca
- március végén forgalomszámlást végeztünk ezeken a bevezető utakon a csúcsidőszakokban. Ennek eredményeképpen látható, hogy nagyon erős Budakalászon az átmenő forgalom. Méréseink szerint a teljes csúcsidős forgalom felét ez teszi ki. Különösen érintett az átmenő forgalomban a Budai út-Pomázi út útvonal és a József Attila utca-Pomázi út útvonal.
Mindkét útvonal átvezet a Lenfonó- csomóponton.
A valós helyzet azonban az, hogy a forgalomnövekedéssel nem csak ezek a fő utak érintettek Budakalászon, hanem azok belső elkerülő útvonalai is. Ilyenek például a Liget utca, Erdőhát utca, Stolz Ferenc utca, Csapás utca, Jókai Mór utca is.
Többek között a következő települések autósai utaznak át Budakalászon Budapest felé:
- Üröm
- Pomáz
- Szentendre
- Csobánka
- Kisoroszi
- Pilisszentkereszt
- Leányfalu
Kézenfekvő megoldás lenne, hogy elkerülő utak építésével tehermentesítsük a várost az átmenő forgalom alól. A Szentistvántelepi elkerülő út tehermentesíthetné a forgalmas József Attila utca-Pomázi útirányt, az M0 továbbépítése pedig a Budai út- Damjanich utca útvonalat.
Sajnos azonban, amíg a környező úthálózat nem fejlődik, addig az elkerülő utak nemhogy elvinnék innen a forgalmat, hanem még hoznák is. Gondoljunk csak arra, hogy ha Szentistvántelep mellet megépül az út, azon a Szentendre felől érkezők Budakalászon át is megközelíthetik majd Budapestet, ha a 11-es bedugul a körforgalomnál vagy a Hadriánusz utcai lassító lámpát szeretnék elkerülni.
Látható. hogy a lámpás csomópontunknál kialakuló bosszantóan nagy dugók ellenére is egyre többen választják ezt az útvonalat, mert a térség forgalmi körülményei miatt még mindig ez a legjobb útvonal. Jellemző adat, hogy a lámpás csomópont megépítése óta 40%-al nőtt a forgalom a kereszteződésben.
A Szentistvántelepi elkerülő haszna az lehetne, hogy megépültével a Szentendrei út és a Pomázi út visszakerülne városi fenntartásban, így a forgalomlassító intézkedések is könnyebben megvalósíthatóak lennének ezeken az utakon.
A lámpás csomóponttal kapcsolatban úgy gondoljuk, hogy a teljes kikapcsolás több szempontból sem lenne jó megoldás. A lámpa megszűntetése esetén a gyalogos átkelés nehézzé és balesetveszélyessé válna. Az elsőbbségadási szabályok miatt a Pomázi út hátrányban lenne, az elsőbbség meg nem adása balesetekhez vezetne. Mivel így bizonyos irányokban gyorsulna az átjutás Budakalászon, ezért az átmenő forgalom tovább nőne, ami hónapokon belül a csomópont bedugulásához vezetne a lámpák nélkül is.
Nem a lámpa okozza a dugót, hanem az, hogy ugyanazon időpontban sok autó akar átjutni a kereszteződésen. Ezért nem támogatjuk a lámpás csomópont teljes kikapcsolását. Csúcsidőszakban mindenképp hasznosnak látjuk a működését, hiszen nem csak az autósok érdekei fontosak, de a gyalogosoké is és mindkettőnek szükséges a biztonságos közlekedés biztosítása. Csúcsidőn kívül azonban sárga villogóra kellene állítani a lámpát, így a budakalászi helyi forgalom gyorsabban juthatna át a csomóponton.
A forgalomszámlás eredményeként az is kiderült, hogy a helyi forgalom is jelentős. Budakalász lakossága folyamatosan nő, ezzel együtt az autók száma is nő. A folyamatos nagyarányú belterületbe vonások miatt ez a folyamat az elmúlt pár évben még érzékelhetőbb. A környező településekről érkező forgalomra nincs hatásunk, de a saját autóforgalmunkat tudnánk csökkenteni.
Ennek érdekében a következő intézkedéseket tartjuk fontosnak:
– Helyi tömegközlekedés kialakítása, buszjáratok indítása a HÉV-től távolabb fekvő területekről a HÉV megállók felé. Ezek a buszjáratok iskolabuszokként is funkcionálhatnának, így sok szülő nem kényszerülne gyermekét az iskoláig autóval szállítani.
– Kerékpáros közlekedés fejlesztése segíthetne abban, hogy a helyi lakosok autó helyett a kerékpározást válasszák. Ennek keretében a sík területeken kerékpáros közlekedést segítő nyitott kerékpársávok kialakítását javasoljuk. A meglévő kerékpárutak fejlesztését és folyamatos karban tartását. Valamint a HÉV megállókban fedett kerékpártárolók kialakítását.
– végezetül felére, harmadára csökkenthetnénk az autók számát egy helyi telekocsi rendszerrel, melynek lényege az lenne, hogy a közel azonos időben közel azonos cél felé induló autósok nem egyenként, hanem egy autóval mennénk be a városba, a költségeken osztozva, vagy autóikat hetente váltva. Ez a rendszer több településen is sikeresen működik. Amellett. hogy csökkenti a forgalomban résztvevő autók számát, környezet és pénztárca kímélő is, amellett pedig erősíti a helyi közösségeket is.
A környező településeken terjesztve, támogatva ezt a lehetőséget, az onnan érkező forgalom is csökkenthető lenne.