A következő jegyzetben olvashatók a közmeghallgatásra előre beküldött kérdéseink és az önkormányzat írásbeli válaszai.
Az alábbiak az írásban beadott kérdéseinkre írásban kapott válaszok és nem tartalmazzák az összes elhangzott információt. A bővebb információkkal és a kérdések értékelésével később jelentkezünk. A csak szóban feltett kérdéseket is később töltjük fel. Jelenleg folyik a munka ezekkel, kis türelmet kérünk.
1. Ha nem nyer az Önkormányzat a Vasútsori óvoda építésére beadott pályázaton, megvalósul-e a beruházás saját forrásból?
Válasz: Az Önkormányzat a pályázat eredményét várja, ennek ismeretében dönt. Amennyiben a most beadott pályázat nem nyer, úgy 2017-ben újra pályázni fogunk, saját forrásunk 2017-ben erre a célra nincs.
Beruházások/Infrastruktúra/Fejlesztések:
2. Milyen beruházás zajlik a Kálvária utca elején, a domboldalban a pincesoron?
Válasz: Az említett területen magánberuházás zajlik. További felvilágosítással az illetékes Építéshatósági Iroda tud szolgálni.
3. Miért történtek fakivágások a Kőbányánál? Valóban lakóövezet kialakítása zajlik a területen?
Válasz:A Kőbányánál nem történik lakóövezetek kialakítása. Lakóövezetek létrejötte egyébként is csak szabályozott keretek között, a HÉSZ-ben részletezett szabályok alapján történhet.
Válasz: A park rehabilitációját 2017-ben folytatjuk, erre költségvetési forrást is elkülönítünk. Kerékpárút építését körbe nem tervezzük.
14. A városközpontban kialakítandó parkoló felületek miatt a „Kárpátok őre” szobor mögötti parkban hány darab fa kivágása szükséges?
Válasz: Egyedi hatósági szakkérdés. A tervekben szereplő, minimálisan szükséges mennyiség.
17. Milyen szempontok alapján döntenek az utak, járdák felújításának sorrendjéről?
Válasz: Az utak, járdák felújításának sorrendjét a használatból adódó specifikumok alapján határozza meg a Testület.
Mintagazdaság
5. Az Ökoturisztikai bemutatóhely és élménypark esetében milyen megtérüléssel számoltak? Mennyire lesz gazdaságos a Major üzemeltetése?
Válasz: A Mintagazdaság létesítésére vonatkozóan a Szent István Egyetem munkatársai végezték az Előkészítő Tanulmányt, amely a honlapon szintén megtalálható. A 2014-es választásokat megelőzően három lakosság-elégedettség felmérés történt, a választási programot az itt leszűrt igények és javaslatok alapján állítottuk össze. A 2014-es év során megközelítőleg 2.000 háztartásba jutottunk el személyesen a programot, és a személyes egyeztetések ezt tovább csiszolták. A polgármester úr választási programja tartalmazta a mintagazdaság megépítését, amelyre a szavazópolgárok 83 százaléka igent mondott. A beruházás költsége 100 millió forint, melyet a Belügyminisztérium 500 millió forintos támogatásából fedez az önkormányzat. A gazdaság működését hosszútávon önfenntartóvá szeretnénk tenni. A gazdaságos működés megvalósulásáig az üzemeléshez szükséges költséget biztosítjuk, hiszen értékes városfejlesztési, oktatási és turisztikai célokat valósít meg a beruházás.
6. Mivel foglalkoznak majd az animátorok és a programszervező azokban az időszakokban, amikor nem fogad látogatókat a Major
Válasz: A Művelődési Ház munkatársai bevonásával tervezzük a fenti feladatok ellátását.
Új Iskola
A kép csak illusztráció
7. Az új iskola tervezése során készült-e bárminemű helykijelölő vizsgálat vagy bárminemű megvalósíthatósági tanulmány, amely a település oktatási koncepciója, demográfiai adatai, közlekedési és földrajzi adottságai alapján igazolja, hogy az Önök által kijelölt helyszín a legalkalmasabb a település jövőjében meghatározó, új oktatási központ létrejöttében? Amennyiben készült ilyen vizsgálat, milyen módon ismerhető meg?
Válasz: A HÉSZ szerint az érintett terület már 2002 óta oktatási intézmény céljára kijelölt helyszín. A településszerkezet jelenlegi alakulása alapján a Damjanich utca és a Pomázi út közötti terület igényli az új intézmény létrehozását, elhelyezését. Erről a városrészről az iskola gyalogosan is megközelíthetővé válik, a szükséges útfejlesztések, járdaépítések elvégzése után. Az iskola környezetének ügyében szaktervező bevonásával, a közlekedési koncepcióban rögzített elvek mentén megkezdtük a konkrét tervezés-előkészítő munkát.
8. Az idősotthon építésénél avarkori település nyomait találták, ezért is kötelező a környéken építkezés előtt elvégeztetni a régészeti feltárást. Az iskola építése előtt végeznek-e régészeti feltárásokat?
Válasz: A szükséges régészeti feltárásokat természetesen az építtető elvégzi.
9. Az közelmúltban megkötött megállapodásban megítélt 2 Mrd Ft összeg egy része az információk alapján az iskolához kapcsolódó útfejlesztésekre illetve a Budai út revitalizációjára fordítódna. Készült-e bármifajta előzetes terv ezen útszakaszok fejlesztésére vonatkozóan?
Válasz: Az iskolát érintő útfejlesztések ügyében szaktervező bevonásával, a közlekedési koncepcióban rögzített elvek mentén megkezdtük a konkrét tervezés-előkészítő munkát.
10. Az Önkormányzat és NFM között megkötött megállapodás szerint a 2 Mrd forintos kompenzációs összeg iskolabővítés után fennmaradó részét az „M0 autóút káros környezeti hatásainak csökkentése érdekében elsősorban út- és járdaépítésre, park és zöldfelület fejlesztésre, valamint rekreációs célokra” használhatja a település. Az Önkormányzat a határozatában a fennmaradó összegnél célként a következőket jelölte meg: „az iskola körüli úthálózat, infrastruktúra fejlesztése, továbbá a Budai út revitalizációja, illetve a Gerinc utca szilárd burkolatúvá tétele” Véleményünk szerint a rendeletben szereplő két szempont egymással nincs összhangban. Történtek-e vizsgálatok arra vonatkozóan, hogy az új elkerülő út és az M0 autópálya építése miatt milyen városi beavatkozások válnak szükségessé? (forgalomcsillapítás, revitalizáció, stb.) Ha igen, ezek a vizsgálatok hol érhetőek el? Jogosult lesz-e a város a későbbiekben az M0 építése (szállítási útvonalak, zaj és légszennyezés, forgalom átrendeződés, stb.) miatt további kompenzációs összegekre?
Válasz: Az Önkormányzat álláspontja az, hogy az M0-autóút továbbépítése, valamint a Budakalászt elkerülő út megvalósulása nyomán a város forgalmi kitettsége jelentősen csökkenni fog. Az elkerülő úttal összefüggő lakossági észrevételeket eljuttattuk a NIF Zrt. felé, lakossági tájékoztatójuk 2017. januárjában várható. Amint az M0 továbbvezetése megtörténik, és megvalósul az elkerülő út, lehetőség van arra, hogy a város belterületi útjain forgalomcsillapító közlekedési megoldásokat alkalmazását kérjük.
Városlakók bevonása a fejlesztésekbe
4. Fontosnak tartják-e hogy Budakalász fejlesztése egy széleskörű civil és gazdasági konszenzuson alapuló, mindenki számára hozzáférhető, komplex fejlesztési terv mentén történjen? Ha előbbi kérdésünket Önök is fontosnak tartják, érdeklődnénk, hogy mikorra várható ennek a tervnek az ismertetése?
11. Mivel mindkét terület (új iskola tervezett helye, major tervezett helye) meghatározó a település közösségének életében, alapvető, hogy a tervezésekbe már a kezdeti lépésektől kezdődően bevonják a lakosokat, civil és gazdasági szervezeteket. Ezt milyen módon kívánják végrehajtani?
Válasz: Mindkét projekt a választási program része volt, amelyről a választópolgárok előzetes felméréseken, illetve a választás útján véleményt mondtak.
13. Budakalász három fontos természeti értékkel rendelkezik: Nagy-Kevély, Duna part környezete a Lupa szigettel és az Omszki tó. Ezek közül utóbbi kapcsolódik legszervesebben a település életébe. Fontosnak tartják-e, hogy az Omszki tó környezetének kialakításában a valódi használók, a városlakók is kifejthessék elképzeléseiket és ne csak egy szűk városvezetői döntés alapján kerüljön átalakításra a tó környezete? Ha igen, milyen módon kívánják ezt megtenni?
Válasz: Szerencsére Budakalász háromnál nagyságrendekkel több természeti értékkel rendelkezik. Az Omszk-tó környékének rendezését az Integrált Városfejlesztési Stratégia, és a HÉSZ szabályozza. A választási programban részletesen leírt, rövid távú fejlesztéseket a választópolgárok jóváhagyták. Az Omszk-tó és park sport- és rekreációs célú fejlesztésében együttműködünk számos civil és sportszervezettel, támogatjuk működésüket, és az általuk létrehozandó fejlesztésekhez anyagi segítséget is nyújtunk. Kiemelést igényel a sportcsarnokhoz tartozó öltözősor, teniszpályák kialakítása, két műfüves foci- és kézilabda pálya.
Északi elkerülő út
16. Az elkerülő út mellett létesül-e zajvédelem, amely a Zrínyi utca érintett szakaszának bevédését szolgálja?
Válasz: Kérelmeztük, hogy az építtető valósítson meg széles körű zaj-, por és légszennyezést kiküszöbölni képes beruházásokat. A részletekről a NIF Zrt. 2017. januárjában ad tájékoztatást.
Hamarosan jövünk a közmeghallgatáson szóba kerülő egyéb témákkal és az értékelésekkel is: https://www.facebook.com/notes/civilkal%C3%A1sz/%C3%B6nkorm%C3%A1nyzati-v%C3%A1laszok-a-k%C3%B6zmeghallgat%C3%A1sra-bek%C3%BCld%C3%B6tt-k%C3%A9rd%C3%A9seinkre/552105904960134
2016.12.12.