Polgármester feladatai, felelőssége

Share

Múlt hét vége felé került fel egy poszt Rogán László polgármester úr Facebook oldalára, amiben egy képen olvasható volt, mit gondolnak az óvodások arról, mit csinál a polgármester. Ennek apropóján írunk róla, hogy valójában mik a Polgármester feladatai, felelőssége.

A polgármester a feladatait, hatásköreit – legyenek azok akár önkormányzati, akár államigazgatási feladat- és hatáskörök – a polgármesteri hivatal közreműködésével látja el. E munkáját segíti a polgármesteri hivatal köztisztviselőkből álló szakapparátusa, amely a jegyző vezetésével támogatja a polgármester feladatainak ellátását. A polgármester egyik kiemelt feladata a képviselő-testület hivatalának irányítása.

A polgármesternek ez az irányító tevékenysége a hivatali szakapparátus tekintetében nem közvetlenül érvényesül, hanem a jegyző közreműködésével, hiszen a jegyző a hivatal vezetője. A polgármesternek a hivatallal kapcsolatos feladatai részletesen a következők:

a polgármester

 a) a jegyző javaslatainak figyelembe vételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;

b) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek a gyakorlását átruházhatja (a jegyzőre);

c) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására;

d) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.

A polgármester egyik legfontosabb feladata a képviselő-testülethez, a képviselő-testületi ülésekhez és az ott született döntésekhez kötődik. Mind a képviselő-testületi ülések előkészítésében – legyen az akár az ülések technikai előkészítése, akár az előterjesztések szakmai megalapozása és adminisztrációs munkájának elvégzése –, mind pedig a képviselő-testületi döntések végrehajtásában jelentős szerepe van a polgármesteri hivatalnak. Másrészt a polgármester, mint „a település első embere”, az önkormányzat egészéért, annak összmunkájáért felelős. Jelentős érdeke fűződik ahhoz, hogy a hivatal és annak szakapparátusa egységesen, hatékonyan működjön az ügyfélközpontú, szolgáltató jellegű közigazgatás jegyében.

A polgármesternek napi munkájából adódóan hivatalnoki – nem csupán képviselői – szemmel is kell látnia, hivatalnoki fejjel is kell gondolkodnia. Más képviselőktől eltérően szorosabb a kapcsolata a hivatallal. A lakosság pedig a polgármester tevékenységét – de az egész önkormányzat tevékenységét is – a hivatal működésén méri le. A lakosság többnyire tehát az önkormányzat működését azonosítja a hivatal működésével, a kettő között nem tesz különbséget. Ez tőle nem is várható el, hiszen ügyeinek intézését a hivatal végzi, tanácsért, segítségért a hivatalhoz fordul.

Mind az önkormányzat, mind pedig a polgármester tevékenységének hatékonysága tehát nagymértékben függ nemcsak a hivatal szakszerű működésétől, de az önkormányzat (illetve annak képviselő-testülete), a polgármester, a jegyző és a polgármesteri hivatal összmunkájától, együttműködésétől, egymás tevékenységének támogatásától.

KÉPVISELŐ TESTÜLET ELNÖKI JOGKÖRÉVEL KAPCSOLATOS JOGOSÍTVÁNYOK

A polgármester a helyi képviselőtestület tagja és elnöke. A képviselőtestület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. Ő hívja össze és vezeti a képviselőtestület ülését. Az ülések a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A polgármester indítványozhatja a bizottságok összehívását. A polgármester önkormányzati döntést hozhat. Törvény a polgármesternek kivételesen önkormányzati feladat és hatáskört állapíthat meg. Katasztrófa helyzetekben, honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófa-elhárítási ügyekben a polgármester részt vesz az országos államigazgatási feladatok helyi irányításában és végrehajtásában. Ilyenkor a képviselő testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül. Ha a polgármester a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását.

11. A polgármester indítványozhatja bizottság összehívását.

12. Felfüggesztheti a bizottság, a részönkormányzat testülete döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.

13. Bizottsági elnök tekintetében a polgármester dönt a bizottsági döntéshozatalból történő kizárásról. /1990. évi LXV. törvény 26.§/

NEM KÉPVISELŐ ALPOLGÁRMESTER ÁLTAL HELYETTESÍTÉSI JOGKÖRÉBEN IS ELLÁTHATÓ JOGOSÍTVÁNYOK

14. A polgármesternek a polgármesteri tisztsége ellátásával összefüggő, a képviselőnek a képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő, általa előlegezett, számlával igazolt, szükséges költségét meg kell téríteni. A képviselői költségek kifizetését a polgármester engedélyezi.

15. A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a részönkormányzat testületére, a kisebbségi önkormányzat testületére, törvényben meghatározottak szerint társulására ruházhatja. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

19. A lakossági fórumok állásfoglalásáról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről tájékoztatja a képviselő-testületet.

20. A települési képviselő képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, aki erre köteles választ adni

21. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait

22. A polgármester az önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatait, hatásköreit a képviselő-testület hivatalának közreműködésével látja el, amit a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányít.

23. A polgármester:  – a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában; – dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek a gyakorlását átruházhatja; – a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására; – a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét; – gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester, a jegyző és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

24. A képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében a munkáltatói jogokat a jegyző gyakorolja, a kinevezéshez, vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazáshoz – a polgármester által meghatározott körben – a polgármester egyetértése szükséges.

25. A községi körjegyzőségnél a körjegyző a polgármesterek egyetértésével nevezi ki, menti fel és jutalmazza a hivatal dolgozóit, és gyakorolja a munkáltatói jogokat.

26. A polgármester köteles a közigazgatási hivatal vezetője által kibocsátott felhívásban foglaltakat megvizsgálni és a megadott határidőn belül az annak alapján tett intézkedésről vagy egyet nem értéséről a közigazgatási hivatal vezetőjét tájékoztatni.

27.  Társulási megállapodást a polgármester, államigazgatási feladat- és hatáskör esetén a polgármester és a jegyző írja alá.

28. A polgármester a megállapodásban meghatározottak szerint, de legalább évente egyszer beszámol a képviselő-testületének a társulás tevékenységéről, pénzügyi helyzetéről, a társulási cél megvalósulásáról.

29. A területszervezési eljárásban – amennyiben az érintett önkormányzat területén helyi kisebbségi önkormányzat működik – a polgármester az előkészítő eljárás során kéri a helyi kisebbségi önkormányzat véleményét, és erről a képviselő-testületet tájékoztatja.

30. A polgármester, a főpolgármester a kezdeményezést az előkészítő iratokkal együtt a közigazgatási hivatal útján terjeszti fel a miniszternek.

31. Új község alakítását, településegyesítés megszüntetését célzó helyi népszavazás helyi népszavazás előkészítése körében a képviselő-testület által szervezett lakossági fórumokon a polgármester ismerteti a képviselő-testület állásfoglalásait az előkészítő bizottság kezdeményezéséről, javaslatairól.

32. A többcélú kistérségi társulási tanács székhelyének polgármestere a társulás alakuló ülését összehívja.

33. Önkormányzati hatósági ügyben első fokon a képviselő-testület, törvény rendelkezése alapján a polgármester jár el. A képviselő-testület ezt a hatáskörét önkormányzati rendeletben a polgármesterre, a részönkormányzat testületére, a képviselő-testület bizottságára vagy törvényben meghatározottak szerint létrehozott társulásra ruházhatja át.   

 GAZDÁLKODÁS

35. A helyi önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségéért a polgármester felelős.

36. A belső ellenőrzést végző személy megállapításait és ajánlásait a polgármester indokolt esetben a képviselő-testület soron következő ülésére előterjesztheti.

37. A polgármester a tárgyévre vonatkozó éves ellenőrzési jelentést, valamint az összefoglaló ellenőrzési jelentést – a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg – a képviselő-testület elé terjeszti.

38. A megyei, a megyei jogú városi, a fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzat képviselő-testülete köteles könyvvizsgálót megbízni, a pályázat elbírálását követően a polgármester köteles a könyvvizsgáló számára a megbízást kiadni.

39. A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választását megelőző 30 nappal a polgármester, […] részletes jelentést tesz közzé a helyi önkormányzat vagyoni és pénzügyi helyzetéről, valamint a képviselő-testület megalakulását követően keletkezett, a későbbi éveket terhelő pénzügyi kötelezettségekről.

40. A polgármester következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót […] november 30-ig – a helyi önkormányzati képviselő-testület tagjai általános választásának évében legkésőbb december 15-ig – benyújtja a képviselő-testületnek.

41. A jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester február 15-ig nyújtja be a képviselő-testületnek. 

42. A tartalékkal való rendelkezés jogát, illetve az átcsoportosítás jogát a képviselőtestület, az általa meghatározott keretek között, a bizottságaira és a polgármesterre átruházhatja.

43. Amennyiben költségvetési rendelet hiányában a képviselő testület átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet alkot, úgy abban felhatalmazást ad a polgármesternek, hogy a helyi önkormányzat bevételeit folytatólagosan beszedhesse és kiadásait fedezhesse, illetve meghatározza, milyen intézkedéseket tehet a rendelet keretein belül.

44. Hatályos költségvetési rendelet, illetve átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet hiányában, a polgármester jogosult a helyi önkormányzat költségvetését megillető bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.

45. Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – e törvény rendelkezéseitől eltérő – intézkedést hozhat. A képviselő-testület legközelebbi ülésén erről be kell számolnia.

46. A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-ig, míg háromnegyedéves helyzetéről a költségvetési koncepciójához kapcsolódóan tájékoztatja a képviselő-testületet.

47. A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

48. A jegyző által elkészített zárszámadási rendelettervezetet, valamint a külön törvény szerinti könyvvizsgálói záradékkal ellátott egyszerűsített tartalmú – a helyi önkormányzat és intézményei adatait összevontan tartalmazó – éves pénzforgalmi jelentést, könyvviteli mérleget, pénzmaradvány-kimutatást, és eredménykimutatást a polgármester a költségvetési évet követően 4 hónapon belül terjeszti a képviselőtestület elé.

49. A költségvetési koncepciót a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé

50. A polgármester a költségvetési koncepció tervezetéről a helyi önkormányzatnál működő bizottságok véleményét a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint kikéri, és azt a helyi kisebbségi önkormányzat véleményével együtt a költségvetési koncepció tervezetéhez csatolja.

51. A költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel való egyeztetés írásban rögzített dokumentumával együtt a polgármester a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti.

52. A polgármester a képviselő-testület elé terjeszti a bizottságok által megtárgyalt, legalább a pénzügyi bizottság írásos véleményét és a könyvvizsgálatról készített írásos jelentést is csatoltan tartalmazó rendelettervezetet.

53. Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

54. A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselőtestületet harminc napon belül tájékoztatja. /292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet 68.§ (3)/

 55. A helyi önkormányzat nevében az önkormányzati hivatal költségvetési előirányzatai terhére – a körjegyzőség kivételével és a (9) bekezdésben meghatározott kivétellel – a polgármester vagy az általa írásban felhatalmazott személy vállalhat kötelezettséget. A körjegyzőséghez tartozó önkormányzat nevében a polgármester vagy az általa írásban felhatalmazott személy az önkormányzat költségvetésében a költségvetési szervein kívüli előirányzat terhére vállalhat kötelezettséget.

56. 78. § (1) Az utalványozásra jogosult személyekre, valamint azok kijelölésére – jogszabályban meghatározott kivétellel az előző 40. pontban alkalmazott szabályt kell alkalmazni.

57. Az önkormányzati biztos kirendelését az Áht.-ban, illetve az önkormányzat rendeletében meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

58. A rendeletben meghatározott adatszolgáltatás során közölt adatok teljeskörűségéért és a költségvetési kapcsolatok bemutatásának valódiságáért a helyi önkormányzat tekintetében a helyi önkormányzat polgármestere, a szolgáltatott adatok valódiságáért, a számviteli szabályokkal és a statisztikai rendszerrel való tartalmi egyezőségéért a helyi önkormányzat polgármestere és jegyzője a felelős.

II. 1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról

IV. 2000. évi XCVI. törvény a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről

VIII. 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól

Forrás: http://www.kormanyhivatal.hu/download/d/e2/00000/polgarmesteri_hataskorok.pdf

http://töosz.hu/uploads/dokumentumok-kiadvanyok/azonkormanyzatimukodesalapjai.pdf

2019.05.16.