Kérdéseink és javaslataink a 2020. őszi közmeghallgatásra válaszokkal

Share

2020.10.14.

  1. A 2018-as közmeghallgatáson megtudhattuk, hogy az Omszk Parkban két körben történt fakivágások engedélyezésekor az eljáró Pomázi hatóság 150 fa ültetését szabta meg. Hány fa elültetése van még hátra, ahhoz, hogy teljesüljön a 2018-as sportpályaépítések miatt kivágásra került fák hatóság által előírt pótlása? Mikor és hova tervezik ezek elültetését?

01/1900-2/2018 ikt. számú határozattal – az Önkormányzat kérelmére – Pomáz város jegyzője engedélyezte 32 db fa kivágását 2018-ban. Pótlaskent 70 db fa elültetését írta elő, amit az Önkormányzat 2019 év végén teljesített a park József Attila u. felöli oldalán. A CYEB Budakalász Kézilabda Klub kérelmére Pomáz Varos Jegyzője 3025-3/201ó/01 ikt. sz. határozatával 2016-ban engedélyezte 24 db fa kivágását, amelyek pótlására 100 db fa elültetését írta elő. Ebből a mennyiségből 30 db fa az Erdőhát utcában került elültetésre, a járda melletti rézsűben. A további 70 db fa ültetésére Pomáz Varos Jegyzőjétől a 01/2442-2/2020 ikt. számú határozattal haladékot kaptak 2021 augusztus 31-ig.

  • Pomázi úti óvoda területén is kivágásra kerültek nagylombú fák. Ezek pótlása megtörtént? Ha igen, hol?

2016 évben az óvoda udvarának felújítása során 5 db fa kivágására került sor, amelyek helyett a kivitelezés végén részben az óvoda udvarán, részben a József Attila utca északi ágyasaiban kerültek pótlásra a fák. 2019 évben az óvoda vezetője 2 db, utcafronti kerítés elött álló, kiszáradt nyárfa kivágására kert engedélyt (3985/2019). A kiadott határozatban 4 db fa ültetését írtuk elő pótlasként. Tájékoztatásuk szerint idén ősszel történik meg a pótlas.

  • Év elején az önkormányzat 10 fa kivágását engedélyezte az Eurovelo 6 kerékpárút építése miatt. Cserébe megszabta 26 db fa ültetését. Ezek a fák elültetésre kerültek azóta?

A fák meg nem kerültek elültésre, a jogerős határozat szerint legkésőbb 2021. január 29.-ig kell a fákat elültetni.

  • Fontosnak tartjuk, hogy az eddigi egynyári virágágyások zöme évelőkkel kerüljön beültetésre, mivel ezek a környezetre is és a város kasszájára is jobb hatással vannak, mint az egynyári ágyások. Ezzel a tavaly megválasztott téstület is egyet értett. Sajnos azonban az elmúlt egy évben nem láttuk, hogy változás történt volna, továbbra is időszakos növények kerülnek ültetésre ezeken a helyeken. Mi a késlekedés oka, mikor várható előrelépés?

A virágágyasok évelőkkel való beültetését megkezdtük. Az idei év őszen 208 m2-rel csökkentjük a kétnyári virágokkal beultetendó terület méretet, a kivett területet évelőkkel ültetjük be. A fennmaradó világosítás mértéke (ágyások, kóedenyek) 435,5 m2.Az, hagy eveló, vagy egynyári kétnyári növények kerülnek leültetésre, a kórnyezetre egyforma hatással van, sőt a fenntartási kétségük is megegyezik.

  • Augusztus 20-án Dr. Göbl Richárd polgármester úr bejelentette, hogy az új Vasútsori óvoda egyházi beruházásban épülhet meg. Ez esteben mi történik az önkormányzati telekkel, amire az óvoda épül? Ki lesz a tulajdonosa és a használója az új épületnek? Mikor kezdődhet meg ez a beruházás?

Erdő Peter bíboros és az Észtergom-Budapesti Főegyházmegye iskolai főhatósága a település kezdeményezését felkarolva meg a nyár folyamán katolikus óvoda építésére tett ígéretet Budakalászán szándéknyilatkozat kereteben. A 4-5 csoportos katolikus óvodát a Szent Kereszt Felmagasztalása templom mellett, a korábban lebontott Vasút sori óvoda helyen szeretne megvalósítani a varas. Ennek érdekében az Önkormányzat jelenleg is tárgyalásokat folytat a szomszédos telek tulajdonosaival, ugyanis a pillanatnyilag rendelkezésre álló hely egy 2-3 csoportot befogadni képes létesítmény esetén is csak erős kompromisszumok árán volna elegendő. Az intézmény és az épület tulajdonosa értelemszerűen a fenntartó lenne. Fontos hangsúlyozni, hogy a létesítendő óvoda nyitott lesz minden budakalászi család és gyermek előtt, illetve mindazok elött, akik körzet szerint korábban is a Vasút sori óvodához tartoztak. Az Önkormányzatnak kiemelt célja a rendezett tulajdonviszonyok kialakítása, akar jelenleg egyházi tulajdonban lévő ingatlan cseréje révén, hogy az Önkormányzati vagyon ne csökkenjen.

  • Jelenleg hány gyerek jár a város által fenntartott bölcsődébe, hányan fizetnek közülük teljés, illetve kedvezményés térítési díjat?

A 2020/2021-és nevelési évben a Budai úti Bölcsödébe összésen 26 gyermek jár. KözüIük 15 gyermek után fizetnek napi gondozási díjat (12 gyermek után teljés arat, 1000 Ft/nap, 1 gyermek után 750 Ft/nap és 2 gyermek után 500 Ft/nap gondozási díjat). 11 gyermek ellátása ingyenés (5 gyermek a nagycsaládos kedvezmeny, 5 szüIői jövedelemigazolás révén mentésüI a fizetés alóI, 1 gyermek után pedig családtámogatási kedvezmenyben részésüI a szülő, ő azért mentésüI.)

Mályva utcai tagintézménybe járó 39 gyermek közüI 9 gyermek napi ellátása ingyenés (8 gyermek a nagycsaládos kedvezmeny, 1 szüIői jövedelemigazolás révén mentésüI a fizetés alóI). Napi böIcsődei gondozási díjat 30 gyermek után fizetnek a szüIők (19 gyermek után teljés arat, 1000 Ft/nap, ó gyermek után 750 Ft/nap, míg 5 gyermek szülei 500 Ft/nap böIcsődei gondozási díjat fizetnek.)

  • Ígéretként elhangzott a részvételi költségvetés bevezetése. Hogy áll ennek az előkészítése? A 2021-és költségvetés már tartalmazni fogja ezt a tételt? Milyen összeget terveznek ilyen célra elkülöníteni?

Budakalász Város Önkormányzata a szomszédos településekkel közösen indított egy tájékoztatási projektet. Ennek kereteben először szeretnénk a budakalásziakkal megismertetni a varos költségvetést, hogy milyen bevételeink vannak, abbóI mire és mennyit kóIt0nk. Jelenleg ennek előkészítésé zajlik.

A tájékoztatási kampány után kerülhet sor a közösségi köItségvetés bevézetésére a 2022. évi köItségvétés részeként. Összegről meg nem határoztunk, de a város költségvetésének nagyságát figyelembe véve néhány millió forint körüÖ összeg lehet majd a keret.

  •  Milyen témákat terveznek közösségi tervezéssel megoldani a közeljövőben?

A közösségi tervezés lehetőségének biztosítása bizonyos területeken fontos eleme annak a szemleletnek, amellyel az uj ósszetetel0 Önkormányzat 2019 őszén megkezdte munkáját. A tavasz óta tartó pandémiás helyzet sajnos számos kezdeményezés elnapolását tette szükségéssé, de a közösségi kert, illetve a Budakalász egyés városrészeiben megvalósítandó zöIditési programok mindenképpen számot tartanak majd a közösségi részvételre, tervezésre.

  • Tervezik-e a lakosság véleményét kérdőívés módszerrel felmérni a közeljövőben?

Az Önkormányzat alapvetően a személyés találkozásra és a közvetlen kommunikációra is lehetőséget kínáló platformokat preferálja, meg akkor is, ha a pillanatnyi járványhelyzet ezeket most nem is tészi lehetővé. Amint a járványhelyzet enyhüI és országosan is oldjak majd a szigorú korlátozásokat, ismét kiemelt hangsúlyt tudunk fektetni arra, hogy lakossági fórumok, utcafórumok, nyílt helyszíni bejárások keretein belüI is kikérhéssük és megismerhéssük a budakalásziak véleményét az egyés kérdésekben.

  1. Augusztus 13-án a Lupa strandon történt két sajnálatos balésetről, – melyekben egy fiatalember elhunyt, egy édésanya, pedig lebénult – milyen információi vannak az önkormányzatnak? Történt-e szabálysértés? Volt-e bármilyen vizsgálat?

Az Önkormányzatnak nincsenek információi a tragikus ésetről. A varosvezetés a médiából értésült a történtekről, illetve a városrendezést fele sem történt ilyenfajta bejelentés az ésemény idejében. Szabálysértésről vagy egyéb mulasztásról nincs tudomásunk, az Önkormányzat nem illetékés szerv a történtek kivizsgálásában, azt viszont remélőjük, hogy más illetékés hatóság vizsgálja az éset körülményeit.

  1. 2017-ben 5841 autó után fizettek gépjárműadót Budakalászon, idén 6506 után. Három év alatt 665-tel nőtt az autók száma. Mennyi növekedéssel terveznek még a jelenleg folyó építkezések fényében, mekkora növekedésre számíthatunk a közeljövőben?

10 év alatt 29,3%-kal emelkedett a településen adóztatott gépjárművek száma (a 2010. évi 5030-rol 2020-ra 6506-ra).

  1. Olyan területeken, ahol még nincs csatorna, hogy épülhetnek új házak, mint például: Dolina utca -Klisovác utca sarkán, hrsz: 3528/2, a Barát patak déli oldalán, hrsz: 0120/20, 0120/27, 0120/25, hiszen új épület csak a csatornabekötéssel épülhet?

A Dolina utcában és a Klisovác utcában épülő házak éseteben a lakosság önerőbőI végzi a közmű-gerincvezetékek és -bekötések kiépítését.

  1. Terveznek-e a szabálytalanul parkoló, gyalogos és autós közlekedést zavaró autók ellen fellépni? Pl: Klisovác utca, Batsányi utca, Kálvária utca eleje, Káposztás köz, Barát utca és még számtalan helyen

A közterületeink rendeltetésellenés használata minden esetben a megfelelő mértékű szankciót vonja maga után, ami vonatkozik a ,,megállni tilos” tábla hatálya alatt elkövetett szabálysértésekre is. A Városrendészet feladatai sokszínűnek, melyeknek maradéktalanul eleget tesznek. Saját észlelés alapján is intézkedést kezdeményeznek a hasonló szabálysértést elkövetőkkel szemben, továbbá lakossági bejelentés alapján is eljárnak az elkövetőkkel szemben. A kérdéses területeken folyamatos, napi szintű az ellenőrzés az előző évek bejelentései és tapasztalatai alapján, továbbá számos utcában fokozott figyelemmel járnak el a járőrök, nem csak az autósok által elkövetett szabálysértések és szabályszegések elkövetőivel szemben.   

  1. Tavaly novemberi ülésén a testület egy „Az elmúlt évek ingatlanértékesítéseit és ingatlanhasznosítási gyakorlatát vizsgáló” ideiglenes Bizottságot hozott létre. Az ideiglenes bizottsági ülések jegyzőkönyvei hol érhetőek el a honlapon. Milyen eredménye van a bizottság eddigi munkájának?

A Képviselő-testület tavaly novemberi rendkívüli testületi ülésen a vonatkozó jogszabályok alapján ideiglenes Bizottság felállításáról döntött, mert indokoltnak tartotta megvizsgálni az elmúlt évek ingatlanértékesítési és ingatlanhasznosítási gyakorlatát. A Budakalászi Hírmondó novemberi lapszámának 5-7. oldalan részletesen beszámolunk az eddigi eredményekről. interjú olvasható Kóder Györggyel, az ideiglenes bizottság elnökével, valamint Rogán László képviselő véleménye is olvasható az újságban. A városi honlapon a bizottsági határozatok megtekinthetőek. További információkkal a folyamatban levő eljárások lezárultát követően tudunk szolgálni.

  1. A Barát-patak torkolatába építendő zsilip tavaly vízjogi létesítési engedélyt kapott. Hogy áll a kivitelezés?

A Közép-Duna-Völgyi Vízügyi igazgatóságnál szeptemberben egyeztetésen vettünk részt a zsilip megvalósítása ügyében. Az egyeztetésen elhangzottak alapján levelet küldtünk a Belügyminisztériumnak, melyben tájékoztattuk a vízügyi helyettes államtitkár urat, hogy a műtárgy akkor tudja majd maradéktalanul betölteni szerepet, ha a vele összefüggő árvízvédelmi rendszer jelenlegi hiányosságait is sikerül megszüntetni. Az ehhez szükséges további fejlesztésekkel kapcsolatban további intézkedéseket kertünk. Az árvízi biztonság növelése, az élet és az anyagi javak védelme érdekében egy komplex árvízvédelmi rendszer kialakításának szükségességet jeleztük, amely nem nélkülözheti a mértékadó szinthez igazodó gátmagasítást a szükséges szakaszokon. Jeleztük továbbá, hogy a komplex árvízi védekezés rendszerszintű növeléséhez az évek óta elmaradó mederkotrás mielőbbi pótlasa szinten nélkülözhetetlen.

  1. Kérjük tájékoztassanak a folyamatban lévő, önkormányzatot érintő bírásig ügyekről!

A folyamatban levő peres ügyekről legutóbb 2020. június 24-i rendes ülésen tárgyalt a Képviselő-testület zárt ülésen.

Az egyik eljárás az Önkormányzat és a volt Jegyző közötti munkaügyi per, aminek a részleteirőI csak az eljárás befejezését követően tudunk beszámolni. Az Önkormányzat további peres ügyeit keretszerződés alapján a Viszlói Ügyvédi Iroda látja el. Tekintettel arra, hogy ebben az esetben is bíróság elött folyamatban lévő peres ügyekről (zömmel eljárás megszüntetésére irányuló vagy lakóingatlanokkal kapcsolatos eljárásokról) van szó, szintén csak az eljárások lezárulta után tudunk majd bővebb információkát adni.

Javaslatok:

  1. Javasoljuk, hogy ha már a névhasználati rendeletet a Kalászi Naplóval nem tartatják be, töröljék azt el.

A Kalászi Napló elnevezésű újság létezéséről sokáig csupán indirekt információkkal rendelkeztünk. A helyi rendelkezések ellenére a névhasználatot nem kérvényezték, igy jogos a kérdés, miért hagyjuk.

Fontos tudni, hogy a Kalászi Napló nem regisztrált sajtótermek. A Mediatörvény alapján a Nemzeti Media és Hírközlési Hatóságnál (NMHH) az internetes sajtótermékeknek és a hírportáloknak is regisztrálniuk kell magukat. A regisztráció során hitelt érdemlően meg kell adni a kiadó személy vagy szervezet adatait, illetve a felelős szerkesztő személyes adatait, amit impresszumként is szerepeltetni kell. Az NMHH tájékoztatása és aktuális nyilvántartása alapján azonban a Kalászi Naplót alaptói nem regisztráltak. Az impresszumokban jelenleg ugyan olvashatjuk Gál Krisztián nevét, de meg nem találkoztunk senkivel, aki személyesen látta, vagy beszélt volna vele Budakalászon. Joggal tételezhetjük fel, hogy fiktív személy, aki ráadásul össze is zavarodik, amikor a saját életkoráról ír. Hétköznapi módon tehát szinte lehetetlen utolérni a cikkírókat és a finanszírozó ötletgazdákat, akik igy elbújhatnak a felelősség elől is.

A Kalászi Napló című nyomtatott kiadvány, illetve a kalaszinaplo.hu elérhetőségű internetes tartalom a Mediatörvényben szereplő feltételek alapján tehát nem sajtótermek, csupán annak latszik. Egy röplap, blog, vagy névtelen levél kategóriájába tartozó ,,valami”, amely vonatkozásában 2020. november 12-evel az Mttv. 1ó7.§ (1) bekezdése alapján a NMHH hivatalbó1 hatósági ellenőrzést is indított.

Ezzel együtt az ügyeskedők miatt nem szeretnénk a helyi névhasználati rendelkezést visszavonni, mert más jogkövető esetekben hasznos eszköz.

  1. A rendészetnek legyen közvetlenebb elérhetősége, mint pl. a FB oldal volt. A telefonjuk sokszor foglalt, az email nehézkés. A lakosság tapasztalata az, hogy az oldalhoz tartozó Messenger üzenetben hatékonyan tudták bejelenteni problémájukat, észrevételeiket, ezért kérjük az oldalt újra aktiválni.

A korábban működtetett budakalászi rendészeti közösségi oldal azt a hamis látszatot kelthette, hogy az ott küldött jelzések hivatalos bejelentésnek minősülnek, ezért ennek a platformnak a használatát a Hivatal nem támogatja. Az ott történt visszajelzések sem jelentettek az intézkedés azonnali megkezdését. Kérjük, hogy rendészeinket a honlapon is feltüntetett időben és elérhetőségeken keressék.