Beszámolónk a Január 9-i EuroVelo 6 kerékpárút beruházással kapcsolatos lakossági fórumról

Share

Az önkormányzat részéről nyilatkoztak: Varga Rita építész asszony, Liszkay Mariann településmérnök asszony, Turi Attila főépítész úr. Lakosság részéről két független úr, két fiatalember a Zöld vagy Zaj csoportból és két hölgy a CivilKalásztól volt jelen. Az EuroVelo, teljes nevén az Európai Kerékpárút Hálózat az Európai Kerékpáros Szövetség terve 15 hosszútávú, egész Európát átszelő kerékpárút kialakítására. Ezen utak teljes hossza több mint 70 000 km, melyből több mint 45 000 km már elkészült. Az EuroVelo utakat az egész kontinenst átszelő kerékpártúrákra tervezik, a már meglévő kerékpárutak összekötésével. Természetesen ezeket az EuroVelo útvonalakat a helyi kerékpáros forgalomban is igénybe lehet majd venni. Magyarországon három EuroVelo útvonal halad át: az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig futó EV6; a Norvégiából Görögországba tartó EV11; illetve az EV13, a Vasfüggöny útvonal. Az EuroVelo kerékpárút előírt minimális szélessége 3,00m.Jelenleg az útvonal a Duna-partra van kijelölve. Az önkormányzat támogatja ezt, annak ellenére, hogy a NIF és KMSZ is a Kórház utca-Gát utca útvonalat preferálja, mert a Dunaparti útvonal ártér, nagy a gyalogos és autós forgalom, Natúra2000 terület, így a szükséges fakivágások problémába ütközhetnek. A gáton futó nyomvonal azért is lenne előnyösebb. mert innen közelíthető meg kerékpárral az M0 híd. A Dunapartól nem lehet feljutni a hídra. A lakosság részéről egy úr, aki rengeteget tesz a kalászi közösségért, elsősorban a fiatalokért, aggodalmát fejezte ki a tervezett útvonallak kapcsolatban amiatt, hogy:-jelenleg is nagy mind a kerékpáros, mind a gyalogos, mind a futó forgalom a Duna-parti kerékpárúton. Jelenleg is balesetveszélyes, az Eurovelo6 erre vezetése méginkább azzá tenné.-tudomása szerint „csónakház” létesül nemsokára az egyik part menti telken, ami a Dunára irányuló keresztező forgalom miatt zavarni fogja az elszáguldó kerékpárosokat-több tulajdonos csak a Duna-parti sétányról tudja megközelíteni a telkét autóval, (ez fotókon is látható) így szintén zavarnák a forgalmat.-ha az EuroVelo forgalma is ráterelődik ide, már óriási forgalom lesz. Egy másik, önkormányzati működésben jártas fiatalember azt kérdezte, voltak-e egyéb útvonaltervek. Turi Attila főépítész úr elmondta, hogy voltak, de ezt választották. Hiába kérdeztünk rá, Turi válaszából nem vált világossá, hogy kik választották ezt az régi útvonalat az EuroVelo nyomvonalának. A főéítész úr nem tudta megmondani, hogy ez testületi döntés volt-e.

„A partnerségi egyeztetés nem arról szól, hogy utólag kész tények elé állítják az érintetteket/lakosságot” figyelmeztetett ugyanez a felszólaló. A Zöld vagy Zaj egyik tagja aggodalmát fejezte ki az útszélesítéssel kivágandó fák miatt, hiszen az útvonalnak legalább kétszer olyan szélesnek kell majd lennie, mint jelenleg, így az útmenti fákat ki kell vágni. Turi biztosított afelől, hogy a lehető legkevesebb fa esik majd áldozatul, természetesen ezeket máshol pótolják, de tekintettel arra, hogy ártéri erdőről van szó, ezek a fák maguktól is elég sokszor kidőlnek. A főépítész úr nem tud a Lupa-tó mellett létesülő Triatlon-központról, ezért eddig nem is történt kapcsolatfelvétel Budakalász önkormányzata és a Magyar Triatlon Szövetség között. Jó lenne tudni, a triatlonosok szeretnék-e használni és ha igen, milyen módon az épülő új kerékpárutat, ezért sürgősen el kellene kezdeni az egyeztetéseket – javasolta az egyik hallgató. A CivilKalász részéről csupán egy kérdésünk volt, de megválaszolására csak a tervező, a Partner Mérnöki Iroda Kft. fog tudni válaszolni, mert ezek az útról készült hatástanulmány részei:-mi az átlagos forgalma a jelenlegi kiserdei útnak egy nyári hétköznapon?-és mekkora egy nyári hétvégén.-milyen forgalom növekedés várható amikor átadják az európai kerékpáros sztráda ezen szakaszát?

A hivatal képviselője említette, hogy jelenleg sokan a gátat használják, miközben ezen a részen közlekednek az ott lakó autósok (kizárólag engedéllyel) – itt említenénk meg, hogy ezek a biciklisek nem szándékosan a lakók bosszantására mennek a Gát utcán, hanem kényszerből, mivel kizárólag innen van összeköttetés a Megyeri hídra fel-és lehajtani. Ezért is lenne észszerűbb a gáton vezetni a bicikliutat. Szóbahoztuk, hogy a Lupaszigeti úton így is folyamatos a feszültség a gyalogosok és a kerékpárosok között, mivel itt két alternatívája van a gyalogosan közlekedőnek: úttest vagy a félig fűvel benőtt, gondozatlan kerekpárút. A főépítész úr ígéretet tett arra, hogy a „vegyes” forgalmat a Duna-parti részen balesetveszélyesség miatt szem előtt fogják tartani

NAGYON FONTOS: észrevételeket, javaslatokat a kerékpárúttal kapcsolatban JANUÁR 17-ig lehet tenni a varga.rita@budakalasz.hu emailcímen vagy postai úton az Önkormányzat építészeti osztályának címezve a 2011 Petőfi tér 1. címre.

SAJNOS érdemi kérdésekre nem kaptunk választ, hiszen nem tudtunk meg például, hol lettek volna a tervezők által ajánlott nyomvonal lehetőségek vagy mekkora forgalomnövekedésre számíthatunk az út fejlesztésével

KÖZMEGHALLGATÁS az EUROVELO kerékpárúttal kapcsolatosan Január 23-án délután 2 órakor lesz a Faluház Dísztermében. Elég nehezen megoldható, hogy munkaidőben a Közmeghallgatáson vegyünk részt, de próbáljunk meg minél többen ott lenni. Tervezzük együtt Budakalász jövőjét ésszel!

Bővebben az Eurovelo-ról:https://hu.wikipedia.org/wiki/EuroVelo+7

2021.01.20.