Beszámoló az Eurovelo 6 közmeghallgatásról

Share

Kedden du 2-kor Közmeghallgatást tartott a Kormányhivatal az EuroVelo6 fejlesztésével kapcsolatban.

Kormányhivatal részéről az Érdi Járási Hivatal Környezet- és Természetvédelmi főosztályától Kamarásné Buchberger Edit és Kiss Veronikavolt jelen, a NIF részéről Molnár Balázs projektvezető, az útat tervező cég részéről Zsupponits Ádám, (Partner Mérnöki Iroda) valamint a Vibrocom Kft. környezetvédelmi tervezői, Erdei Tímea és Szappanos Márton.
Lakosság részéről két úr, valamint a CivilKalász egyik tagja tudott jelen lenni ebben a cseppet sem állampolgárbarát időpontban.

A 14 órás – dolgozó emberek számára elég korai – időpontról Kiss Veronika elmondta, hogy ez hivatalai időben van és az a tapasztalatuk, hogy egy későbbre (4 órára) rakott Közmeghallgatás még kevesebb embert vonz be, mivel a hallgatók elszállingóznak bevásárolni, elmennek a gyerekért az iskolába.
Kérdésünkre, hogy hol volt hozzáférhető az útfejlesztésről szóló anyag, elmondta, hogy a tanulmányt megküldték az önkormányzat részére és az önkormányzat azt a honlapján elérhetővé kellett tegye.
Mi sajnos csak egy e-mail címet találtunk a NIF-hez valamint a két meghívót, a Hész módosítás és a Környezetvédelmi Közmeghallgatás kapcsán, valamint a Helyi építési szabályzat módosítási tervéről szóló tájékoztatót. A meghívó szabályosan ki volt függesztve az önkormányzat folyosóján de tanulmányhoz kapcsolódó link itt sem volt feltüntetve.

A környezetvédelmi tervezőtől, Szappanos Mártontól a következő információkat kaptuk:
Az ártéri erdei részen két 100 cm-nél vastagabb törzsű fa kerül kivágásra az út szélesítés miatt, valamint 60-65 kisebb fa (itt a fűz és a nyárfa honos) esik áldozatul, amit a csereerdősítés keretében ugyanezen a területen pótolnak majd. A fakivágások a fák pihenőidőszakát figyelembe véve, a szeptember 1-március 1 közötti időszakban fognak megtörténni.
Állatok közül a Duna-parti részen a sárgarigó, a függőcinege, a tövisszúró gébics és a skarlátbogár jellemző.
Az Útvonalak tervezésekor a kör a környezetvédelmi természetvédelmi és a vízvédelmi szabályokat kellett figyelembe venni. Négy alternatíva került szoba a tervezéskor – az egyik a Gát utcán és a Kórház utcán haladó opció volt, de végül egy nyomvonal maradt esélyes – a part menti, jelenlegi kerékpárút. Az önkormányzat határozott kérése az volt, hogy az építesz iroda is ezt a nyomvonal-tervezetet „erősítse”.
A gáton létesülő útvonal azért nem valósulhatott meg, mert a gát szélesítés és magasítás órási pénzberuházással járna – bár utóbbit a közeljövőben mindenféleképpen meg kell lépni.
A Budakalász-Szentendre útvonal hossza 5,438 km. Az M0 rákötés a part menti útról 175 méteres lesz. A munkálatok előre láthatólag 2018 4. negyedévben kezdődnek, a tervezett befejezés 2019 3. negyedévre várható. Az ártéri erdei részen a meglévő térkőburkolatot elbontják majd kiszélesítik.
A vegyes közlekedés miatt (gyalogos-kutyás-babakocsis-partról megközelíthető telkek autós tulajdonosa), az eddigi betonoszlopok helyett a Vidra csónakháznál, a parti üdülőházaknál, az Ebihal büfé, Lupa-komp magasságában az útra EuroVelo-előírásoknak megfelelő forgalomlassító sorompókat építenek be.
Az erdőből kiérve az út közvetlen a Lupa-tó mellett halad majd tovább Szentendre felé.
Árvíz esetén a gátra vagy Budakalász felé terelődik majd a kerékpáros forgalom. Jelenleg a 11-es út mentén futó kerékpárúton a „hivatásos” forgalom zajlik, a part menti részen a rekreációs forgalom jellemző.
A környezetvédelmi tervezők tudnak a Lupa-tóra irányuló turisztikai és rekreációs célú fejlesztésekről.
A Triatlon-központ létesítésének lehetősége az út tervezésekor még nem jelent meg, így az emiatt felmerülő esetleges forgalomnövekedésre sem számítottak a tervezők.
A projektvezető elmondása szerint az út fenntartása átkerül a Magyar Közúthoz.
A szentendrei szovjet laktanya területén történt szennyezés is szóba került, de ez a talaj mélyebb rétegeiben van továbbá a kerékpárút magasabban fut, ezét az nem jelenthet veszélyforrást a kerékpározókra.
Régészeti szempontból két fokozottan védett, valamint két kiemelten védett lelőhely van itt.

Mivel a Budakalászi önkormányzattól nem volt senki jelen sem a 14 órakor sem a 16 órakor tartott tájékoztatón, így nem tudtuk meg, hogy a partnerségi egyeztetésre (ami a tervezési folyamat lezárta után történt meg) beadott ötleteinkkel-véleményünkkel hozzá tudtunk-e járulni egy mindenki számára jobban használhatóbb, baleseti helyzeteket elkerülő, biztonságos kerékpárút megvalósításához.

Az műszaki dokumentáció elérhető Kormányhivatal és a NIF honlapján.

Az ugyanznap 16 órakor kezdődő tájékoztatóról a ZVZ készített összefoglalót:
http://zoldvagyzaj.hu/hirek/eurovelo-6-kerekparos-utvonal-kozmeghallgatas-budapest-szentendre-szakasz-epitesevel

2018.01.25.